Za ujetím od nehody je strach nebo bezohlednost
Průměrně u třiceti dopravních nehod denně policisté do protokolu píší „viník neznámý“. Bohužel je stále častý jevem, že řidič způsobí dopravní nehodu, ale vzápětí od ní ujede. Celkem jde o 17 procent všech dopravních nehod řešených policií.
V čem je hlavní problém? A daří se pak takové řidiče usvědčit? Záleží na tom, o jak závažnou nehodu se jedná. Díky posunutí hranice škody nad sto tisíc korun pro nutnost přivolání policie se do protokolů dostane jen zhruba polovina všech nehod, na rozdíl od těch, od kterých viník ujede. Ty řeší policisté prakticky všechny. Takže i když se za poslední čtyři roky reálně snížil počet takových nehod o sedm tisíc, v procentuálním vyjádření stoupá jejich podíl z 10 na 17 procent.
„Podíváme-li se na závažné dopravní nehody, trend je zhruba stejný. V případě banálních dopravních nehod dochází k nárůstu počtu nehod. Může to být způsobeno i tím, že řidič například při vyjíždění nacouvá do zaparkovaného auta, ale ani si toho nevšimne,“ říká šéf naší dopravní policie Leoš Tržil.
Jeho slova potvrzují i policejní statistiky. Poslední dva roky jsou v tomto směru prakticky stejné: 11,5 tisíce nehod, od kterých viník ujel, si vyžádalo osm mrtvých a přes osm set zraněných.
Po nehodě je strach běžná věc
Hlavním důvodem ujetí od dopravní nehody je podle psychologů především strach. „Ve stresové situaci působí na řidiče pocit viny, úzkost, stres a obavy z následků. Na jedné straně je to běžná reakce po nehodě, ale u těchto řidičů jde zřejmě o extrémní výraz,“ komentuje dopravní psycholog Karel Havlík.
Kdo vědomě dokáže odjet z místa nehody, je z psychologického hlediska nezodpovědný sobec. „Dotyčný má obavy z následků způsobené nehody, tedy že může přijít o řidičský průkaz a může mít další problémy. Nejde tedy jen o to, že viníkovi je lhostejný osud druhého člověka, kterému způsobil škodu nebo dokonce zranění, ale důležitý je tu projev egocentrismu, protože jediné, o co se stará, je jeho vlastní dobro,“ popisuje Havlík.
Pokud je však pachatel nakonec stejně dopaden, ujetí od nehody mu jen přitíží. Záleží na závažnosti způsobené nehody – minimálně může dostat pokutu od 2,5 tisíce korun, k tomu sedm bodů do karty řidiče a případně i zákaz řízení. Pokud dojde ke zranění či dokonce úmrtí, je to už trestný čin neposkytnutí pomoci. Ten potom řeší soud.
Pachatele nehody se často podaří určit
Ujet od dopravní nehody se rozhodně nevyplatí, protože je velká šance, že viník bude dopaden. „Statisticky už to potom nezjistím, protože při uzávěrce to v systému vystupuje jako dopravní nehoda se zjištěným pachatelem. Nicméně je řada dopravních nehod, například jen poškozené zpětné zrcátko, u kterých se zpětně podařilo určit pachatele,“ uzavírá Tržil.
Ostatně nedávno podobný případ řešili v Ostravě, kde řidič srazil cyklistku a ujel. Bohužel upadla mu při tom registrační značka, takže nebyl problém ho dohledat. Nakonec to však pochopil a sám se přihlásil. Jenže mladá cyklistka zemřela, a tak bude mít pro pachatele ujetí od nehody výrazně přitěžující následky. Pomocníkem při hledání viníků nehod jsou i téměř všudypřítomné kamery a nezřídka také všímavé oči kolemjdoucích.