Za volantem si čtu!
I když je to na první pohled zcela nelogické, za volantem se dají dělat různé věci. Pokud auto stojí, pak je to vaše věc, ovšem pokud je auto v pohybu a řidič si za volantem třeba čte nebo hledá v počítači, to už je hodně špatné. V poslední době se nám sešly v redakci dva, řekněme, povzdechy našich posluchačů o tom, co všechno už zažili na našich silnicích.
Dejme nejprve prostor našim posluchačům. Pan Jan Adamec reagoval na telefonát jednoho z našich dopravních zpravodajů, který viděl řidiče kamiónu číst za volantem knížku.
"Mluvil jsem asi před rokem s dispečerem dopravní firmy, která převáží hlavně nadměrné náklady do zahraničí, a ten mi říkal, kolik jejich řidiči už přečetli za volantem knížek a vyluštili křížovek. Bohužel, u některých lidí je to asi běžná praxe, najedou na dálnici, nastaví tempomat a jedou - jedním okem luští křížovku, druhým sledují silnici a myslí si, že po letech ježdění a zkušeností si mohou dovolit vše," píše ve svém mailu pan Adamec z Bouzova.
Náš dlouholetý dopravní zpravodaj pan Josef Rambousek má podobnou zkušenost:
"Největší chybu vidím na straně řidičů kamionů. Jezdí bezohledně, hřeší na to, že mají velká auta, a vrchol bezohlednosti je jejich předjíždění a vytlačování ostatních vozidel."
Že to skutečně není věc neobvyklá, potvrzuje i Aleš Vémola z Ústavu soudního inženýrství:
"Extrém je, když má v kabině televizi. Otázkou samozřejmě zůstává, zda ji sleduje při normálním provozu, nebo pouze když odpočívá."
A když už takový nějaký hazard končí dopravní nehodou, pak pravou příčinu se většinou nedozvíme. Vlastně se to nedá vypátrat.
"Při analýze nehody jsem se s takovou věcí nikdy nesetkal, protože se to nedá prokázat. Profesionální řidiči jsou natolik znalí pravidel silničního provozu, že to, co nesmí dělat, na sebe prostě neprozradí."
Ostatně i policisté tvrdí, že na tento přestupek jsou krátcí, přestože teoreticky by se pokutoval dal. Jenže, jak říká Rostislav Plachý z Policejního prezidia, v praxi je to téměř nemožné.
"Pokud bychom to zjistili, a to se zjišťuje velmi těžko, bylo by to možné postihovat. Řidič se podle zákona musí věnovat řízení, na to je paragraf, takže v tomto případě se dopouští přestupku proti plynulosti a bezpečnosti silničního provozu na pozemních komunikacích."
Jak jsme tedy slyšeli, větším bičem na řidiče-čtenáře, než hrozba nepravděpodobné pokuty, by mohl být jejich zaměstnavatel. Myslí si to i Martin Felix z Česmadu Bohemia, sdružení, které zastupuje dopravce.
"Kdybych to věděl, tak bych takového řidiče okamžitě vyhodil, protože on řídí kamion za 4 miliony, veze náklad někdy za 10 milionů a dopravce za něj zodpovídá. Je tedy v našem zájmu, tedy zájmu dopravců, tyto lidi ze silnic eliminovat."
A s tím souhlasí i podplukovník Plachý: "Ano, existují firmy, které dbají na bezpečnost přepravy nákladu, ale i na bezpečnost přepravy osob. Někde by to skutečně fungovat mohlo."
Takže dobrá rada nejen pro pány Adamce a Rambouska. Až zase někdy uvidíte nějakého řidiče nákladního auta, kterak si za volantem čte, nebo hledí třeba do počítače, poznamenejte si telefonní číslo firmy, které je většinou na plachtách auta napsáno a zkuste tam zavolat svou zkušenost. Některé firmy jdou dokonce tak daleko, že na autech mají například nápisy "Jezdím (ne)slušně?", anebo "Nelíbí se ti, jak řídím? Zavolej." a číslo na příslušného dispečera a, jak mi potvrdil jeden z řidičů takové zodpovědné firmy, lidé tam skutečně volají.
"Já si myslím, že to je dobrá myšlenka, která motivuje řidiče, aby jezdili slušně a bezpečně."