Zabouchli jste si klíče v autě?

16. červenec 2007 13:27

Zabouchnout si klíče od auta v autě není žádná legrace. A podle výsledků naší internetové anketní otázky se zdá, že to není ani tak nemožné. Celkem 55 procent řidičů se přiznalo, že už se jim to někdy stalo, naopak zbývajících 45 procent hlasujících má to štěstí, že se jim klíčky vevnitř v autě zabouchnout "nepodařilo". Jak ale postupovat v případě, že se to stane?

Že zabouchnutí klíčků od auta v autě není jen filmařské komediální oživení, ale skutečnost, potvrzuje i Luděk Mornštejn, šéf dispečinku jedné z našich asistenčních společností Global Assistance.

"Nedá se říct, že by to byla nejčastější závada, se kterou se setkáváme - jsou i rozšířenější závady - nicméně patří k těm nejméně příjemným."

Stát se to může skutečně komukoli, zvláště pokud zrovna nejede vlastním autem. Vyprávět by o tom mohl třeba kolega Jan Říha, který v rámci našeho dlouhodobého testu nedávno používal Hondu City.

"Představte si situaci: je večer 22:00, máte plné ruce tašek s nákupem a už se těšíte, jak po náročném dnu naložíte nákup do kufru a konečně dojedete domů. Jenže, ve chvíli, kdy naložíte tašky do kufru a zabouchnete ho, začnete hledat klíčky a zjistíte, že jsou zamčené v kufru. To si pak můžete jen nadávat, ale musíte odjet jinak a posléze si zajet pro druhé klíčky."

Sehnat náhradní klíče je samozřejmě nejvýhodnější varianta, která nic nestojí, jen čas. Ale ten někdy není, když jsme na dovolené anebo v autě zůstal třeba pes. Takže nezbývá než si zavolat zámečnickou pohotovost anebo asistenční službu. Jenže kolik to stojí?

"Záleží na náročnosti úkonu otevření, ale dá se říct, že základní otevření začíná zhruba na 700 korunách. Samozřejmě, může se to zkomplikovat a potom se cena může vyšplhat i do tisícových částek, někdy je to až nerentabilní. V některých případech vyjde opravdu levněji rozbít okénko."

S nadsázkou konstatuje Luděk Mornštejn, podle kterého záleží nejen na stáří auta a také modelovém typu.

"Starý vůz bez jakéhokoliv zajištění bude naprosto jednoduché otevření, ale nějaký komplikovaný systém u moderního vozu - například dvojitý centrál - už bude náročnější."

Navíc, u nových aut je potřeba se i v tomto případě obrátit na autorizovaný servis, aby nedošlo ke ztrátě záruky. Problém je v tom, že automobilky používají různé systémy zamykání, jak ostatně potvrzuje i Jan Říha, v jehož popisu práce je neustále testovat nová auta. Jaký systém je nejlepší?

"V podstatě nejčastější, nejpohodlnější a nejlepší je ten, kdy centrálně otevřou všechny zámky. Jsou ale vozy, které mají otevírání zavazadlového prostoru jen z auta nebo klíčkem přes zámek kufru - to je případ Hondy City - nové systémy kombinují to, že si jedním zmáčknutím tlačítka pro otevírání na dálkovém ovladači otevřete z bezpečnostních důvodů jen místo řidiče a pokud chcete otevřít celý vůz, musíte tlačítko podržet déle

Takže pokud máte modernější vůz, pak určitě neuškodí preventivně se v servise zeptat, jak náročné je otevření vašeho auta bez klíčů - a to nejen kvůli zlodějům. Ale jak uzavírá Luděk Mornštejn.

"V zásadě jediný recept na nejjednodušší řešení této situace je nezabouchnout si klíče. V žádném případě se to nevyplatí."

autor: evk
Spustit audio