Začínají prázdniny, tak opatrně!
Podle předběžných zpráv zemřelo v červnu na našich silnicích 65 lidí. To je nejméně za posledních 20 let. Jenže dnes začínají prázdniny a to znamená, že začíná i letní stěhování národů. Kdo neodjel včera, bude odvážet děti na prázdniny dnes, nejpozději zítra. Výrazně tak vzroste riziko, že zůstaneme stát někde v koloně nebo se v nejhorším případě staneme účastníkem dopravní nehody.
Říkáte si, kde bereme tu jistotu? Stačí se podívat do minulosti. 286 mrtvých si prázdniny vyžádaly v roce 2003. Pravda, loni to bylo „jen“ 170, tedy o více než sto méně, ale loňský začátek prázdnin byl tragický. Vždyť jen za první prázdninový víkend zemřelo 25 lidí. „Velmi tragický byl nástup na dovolené, zejména první týden. Konkrétně mohu říct, že 9. července v pátek zahynulo při nehodách 12 lidí a byl to jeden z nejtragičtějších dnů loňského roku,“ konstatuje smutný fakt Josef Tesařík z policejního prezidia.
Paradoxně loni poprvé v historii statistik nebyla nejtragičtější příčinou nehod nepřiměřená rychlost, ale na první příčku vyskočilo vjetí do protisměru. A důvod? „V loňském roce to u řady řidičů byla otázka únavy a s tím související projevy nepozornosti. K mnoha dopravním nehodám došlo, bez zjevných důvodů, kvůli náhlému vjetí do protisměru, kde došlo k čelní srážce, nebo vůz sjel mimo komunikaci. V každém případě je to únava, nevěnování se řízení a přeceňování svých schopností,“ vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
V posledních letech a obzvlášť o prázdninách narůstá počet nehod motorkářů. Loni jich o prázdninách zemřelo 34. Není se moc čemu divit, protož motorkářů je o 47 procent víc než při posledním sčítání dopravy. „Řada dopravní nehod vznikla z toho důvodu, že motorkář nedostal přednost v jízdě – ať už to bylo při vjíždění na hlavní silnici nebo nedání přednosti při odbočování vlevo.“ Proto je v zájmu motorkářů jejich zviditelnění, tedy například dnes stále oblíbenější reflexní oblečení.
Paradoxně největší nárůst mrtvých byl totiž loni u nemotorových účastníků silničního provozu, u cyklistů. Těch se zabilo 27, o 11 více než o prázdninách roku 2009. „Tragické nehody se mohou stát, aniž by došlo ke střetu: například došlo k havárii, kdy cyklista upadl na kole, ale protože neměl na hlavě helmu, utrpěl smrtelná zranění. Apeluji proto na všechny cyklisty, aby helma byla standardní výbavou každého cyklisty, byť je ze zákona povinná pouze u osob do 18 let,“ uzavírá Leoš Tržil. Zní to možná jako klišé, ale vždy je nejlepší začít u sebe.