Zákaz jízdy kamiónů musí posvětit Brusel
Dopravci jsou přesvědčeni, že budou i nadále jezdit po silnicích v pátek odpoledne. Vládní návrh ohledně celoročního pátečního zákazu jízd kamiónů podle nich parlamentem neprojde. Ovšem představa ministerstva dopravy je jiná. Pátek co pátek odpoledne by české silnice měly patřit pouze osobním autům. A tuto variantu už posvětila vláda. Ta včera večer rozhodla, že nákladní auta nad 7,5 tun nesmí jezdit v pátek mezi 15. až 18. hodinou, a to na všech silnicích a po celý rok. Navíc by se měl rozšířit i stávající nedělní zákaz jízdy v podstatě na celý den - od půlnoci do desáté hodiny večer. I přesto bychom mohli kamióny potkávat v pátek i nadále.
A to nejen proto, že je otázkou, zda návrh projde parlamentem, ale k tomu později. Vládní návrh totiž obsahuje i velké množství výjimek, díky kterým by mohly kamiony na silnice i přes avizovaný zákaz.
"Výjimky jsou tam pro zboží, které podléhá rychlé zkáze (zemědělská přeprava, přeprava živých zvířat). Navrhovali jsme rozšíření těchto výjimek na celkem 26, ale podle mých informací byly naopak zkráceny. Otázkou zůstává, jak to bude nadále s udělováním výjimek, protože existují přepravy, které nejsou v zákoně fixně vyjmenovány," přibližuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Dopravcům ale výjimky nestačí. Podle analýz Svazu průmyslu by celoroční zákaz jízd kamiónů v pátek odpoledne přinesl roční ztrátu až 8 miliard korun. Jako první by měly problémy přepravní firmy, pak by se to ale přeneslo i na jejich zákazníky.
"Jsme povinni plánovat časový oběh vozidel, doby odpočinku i řízení a pracovní doby řidičů. Když jsme to analyzovali v naší firmě, došlo by ke snížení ekonomického využití vozidel o 15 procent. Když se podíváme na propustnost českých komunikací (například dnes ráno zažívala brněnská D1 tragické chvilky kvůli vážné dopravní nehodě), tak to ještě více brzdí provoz a řidiči se nám nevracejí včas. Tím pádem musí odpočívat někde na cestě, ale to má zase za následek to, že pro další týden je dotyčný řidič mnohem méně využitelný. Firmy to řeší různými způsoby. Ovšem pochopitelně to ovlivní provozovatele silniční nákladní dopravy i zákazníky. A potom je to vše o penězích," potvrzuje Oldřich Grill z chebské společnosti Lagarde Spedition.
A i proto je Martin Špryňar ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia přesvědčen, že vládní návrh ohledně pátečního zákazu jízd kamiónů nemůže v Parlamentu projít.
"Myslím si, že v poslední době i v Poslanecké sněmovně začal převažovat názor, že je mnohem lepší jít cestou například ekonomických opatření - regulace sazeb pomocí elektronického mýtného, ale pro českou ekonomiku, dopravce a zejména pro řidiče je celoroční páteční zákaz jízd v praxi nerealizovatelný. Víme, že se o to začala zajímat i Evropská komise, ale podle posledních informací to česká vláda s Bruselem zatím nekonzultovala. Podle mého názoru to ale stejně nemá šanci projít přes Brusel v této podobě."
I Karel Hanzelka připouští, že vláda musí tento kontroverzní návrh konzultovat s Evropskou komisí, podle které je to omezování svobody podnikání.
"Pravděpodobně nějaké diskuze s Bruselem budou, záleží na tom, na jaké úrovni. Vládní návrh nyní putuje do sněmovny a uvidíme, co se s ním bude dít. Závisí na rozhodnutí Poslanecké sněmovny. Účinnost novely je otevřená, do konce roku mnoho času nezbývá, ale nechci říkat, zda se to stihne či nikoliv. Opravdu záleží na Poslanecké sněmovně."
A tady mají podle Špryňara navrch dopravci - vzhledem k několikaměsíčním diskusím o zavedení pátečního zákazu měli dostatek času předložit poslancům své argumenty a nechat jim nahlédnout do složité problematiky silniční dopravy. A postoj mnohých se i díky tomu změnil.
"Silniční doprava je poměrně komplikovaný obor a velmi regulovaný ze strany Evropské unie i Česka. Navíc je tam mnoho předpisů, se kterými se musí dotyčný podrobně seznámit, aby do problematiky viděl. To nás právě mrzí ve spojitosti se Stranou Zelených a panem Bursíkem, který toto dodnes neudělal, a v jimi předkládaných názorech se silně odráží neznalost problematiky silniční dopravy."
Zdá se tedy, že zavedení celoročního pátečního zákazu jízd kamiónů je i přes schválený vládní návrh hodně v nedohlednu.