Zamrzlá voda v chladiči

8. únor 2006 13:00

Říká se: "mrzne, až praští!" Co to ale znamená? Praští skutečně někam? Nebo je to posunutý význam od slova prasknout a ono přísloví bychom měli předělat na: "mrzne, až praskne?" Tomu bychom už nejen my, motoristé, rozuměli přece jen lépe. Zejména pak ti, kteří před zimou zapomenou do vody v chladiči přidat nemrznoucí směs. A nebo ji nemění ve správných intervalech a její odolnost proti nízkým teplotám se vytrácí, a když pak začne skutečně mrznout, až praští, praskne chladič.

Představte si, že je velká zima, tuhý mráz, a vy přijdete k autu. Očistíte okna, sednete do vozu, dáte klíček do zapalování a budete chtít normálně nastartovat. Jenže, pokud nemáte v chladiči kapalinu, ale led, což předem nezjistíte, můžete si přivodit malér.

"Minimálně se stane to, že jak je voda zamrzlá, tak necirkuluje a auto začne vařit. To se stane v případě, že vodní pumpa není poháněná rozvodovým řemenem, ale je na nějakém klínovém řemenu. V případě, že je vodní pumpa poháněná rozvodovým řemenem, řemen se přetrhne a motor se zastaví, protože je dost vážně poškozený," varuje Jiří Ledínský z Carservisu.

Když už tedy víte, že Vaše kapalina mrazu neodolala, nezbývá, než auto dostat do teplé garáže, kde ho necháte, než rozmrzne. Raději ale nezkoušejte rozmrazování urychlit nějakým teplometem nebo podobným přístrojem, protože takovýmto zbrklým činem můžete napáchat ještě větší škody než mráz.

"Většinou ale auto nezamrzne úplně, protože nějaké zbytky nemrznoucí směsi v kapalině ještě jsou. Stává se pak, že člověk auto nastartuje, protože voda ještě zamrzlá není. Ta zamrzne až při jízdě, kdy intenzívní ochlazování za jízdy způsobí zamrznutí chladiče nebo spodní trubky od chladiče a voda přestane cirkulovat a začne se vařit."

A pak opět nezbývá, než dostat auto do tepla a pozorovat, jestli někde něco neprasklo. Pokud jste přišli kvůli své hlouposti, protože jezdit bez nemrznoucí kapaliny je hloupost, o hadici, těsnění nebo i chladič, není jiná možnost, než je nechat vyměnit. Pokud ale patříte k těm šťastnějším a voda třeba určitým místem jen malinko kape, máte ještě šanci na levnější opravu v řádu jedné stokoruny.

"Pokud máte úniky kapaliny, aplikujte takzvaný utěsňovač chladiče. Utěsňovače existují buď v práškové nebo v tekuté fomě. Pokud průsaky trvají dál, nemusí to být tím, že výrobek nefunguje, ale znamená to, že průsaky už potřebují mechanickou opravu," říká Kateřina Hartlová z AutoMaxu.

Podle ní totiž určitě nejde o nějaký zázračný přípravek na všechna poškození chladicí soustavy. Někoho možná hned napadne, jestli tyto přípravky nemohou jako vedlejší účinek poničit i některou z úzkých trubiček v chladicí soustavě.

"Vysloveně ucpat by systém neměly, ale mohou mít vliv na zhoršený přestup tepla, to znamená, že pokud šlo o starší chladič, který už byl například zanešený, mohou takové přípravky zhoršit chlazení nebo mohou mít nepříznivé účinky v topení, ale neměly by ucpat hadici nebo trubičku v chladiči," dodává na závěr Jiří Ledínský.

autor: pek
Spustit audio