Zaparkovat v centru města zadarmo? Už ne
Zaparkovat v centru některého z větších měst nebyl ještě před pár lety prakticky žádný problém – vždycky se nějaké místo někde našlo a hlavně bylo zadarmo. Ovšem to už dnes neplatí. Pokud někdo chce jet do centra města, musí počítat s tím, že ho to bude něco stát. Je to jenom proto, aby město vydělalo? Anebo to má i jiný důvod?
Vydělané peníze jsou v tomto případě vlastně navíc, i když například Praha za poslední dva roky získala díky parkovacím zónám téměř půl miliardy korun. Se stoupajícím počtem aut je totiž nutné regulovat jejich pohyb.
Většina radnic se snaží, aby střed města sloužil hlavně chodcům, protože tato místa nejsou na automobilovou zátěž stavěna.
„Neznám v Evropě jiné město velikostí srovnatelné s Prahou, které by nemělo regulované parkování. Ulice v Praze vznikaly už ve středověku a v té době nikdo nepočítal, že bude existovat nějaký automobil. Máme historické centrum s úzkými ulicemi, což dotváří charakteristiku Prahy, ale bohužel to s sebou nese i nutnost regulovat parkování,“ konstatuje Libor Šíma z odboru dopravy pražského magistrátu, kde už před 31 lety vznikl první návrh regulace – takzvaný Parkovací řád.
Ulice nejsou nafukovací, takže v širším centru metropole už pár let fungují rezidentní zóny. V oranžových se dá zaparkovat za 40 korun na hodinu, v modrých, kterých je ovšem většina, mohou stát pouze auta těch, kteří tam bydlí nebo pracují a splňují podmínky pro vydání speciální karty.
Efekt zavedení těchto zón byl až nečekaný. „Bylo milým překvapením, že si Pražané na parkovací zóny velmi rychle zvykli. Pokles dopravy byl znatelný téměř ze dne na den.“
Mnoho řidičů dnes využívá některého ze 17 parkovišť P+R, tedy zaparkuj a jeď MHD. Celodenní parkování jen za deset korun a k tomu zvýhodněná přestupní jízdenka řidiče láká. „Záchytná parkoviště si lidé navykli používat a převážná většina je ve všedních dnech téměř stoprocentně obsazena,“ říká Jan Marek z odboru dopravy pražského magistrátu.
Pro naše hlavní město je to však podnik hodně ztrátový – roční výnos z parkovišť P+R je kolem osmi miliónů, ovšem náklady jsou více než dvojnásobné – dvacet miliónů korun. Není to příliš hodně jen proto, aby 3 200 aut nedojelo až do centra města? „Určitě se to vyplatí. Parkování je tak levné proto, aby město motivovalo řidiče, aby nezajížděli dále do centra města.“
Další stovky aut ovšem zůstávají stát na zatím bezplatných parkovištích sídlišť na okraji metropole. Jenže to by se mělo změnit.
„Naši obyvatelé si bohužel myslí, že parkování je služba, kterou jim město poskytuje. Jenže ono je to přesně naopak, tuto službu si lidé budou muset platit, stejně jako je tomu i jinde ve světě. Je to i v centrální části Prahy. Dnes už je stav takový, že vozidla budeme muset umístit do garážových objektů, jejichž investiční náročnost je značně vysoká. A je potřeba tuto investici nějak zaplatit,“ vysvětluje ředitel Jihoměstské parkovací Ondřej Myšák.
Ať se nám to líbí nebo ne, není asi daleko doba, kdy místo k parkování nebude zadarmo nikde.