Zaplatí přesun billboardů stát?

9. leden 2012 13:02

Při modernizaci dálnice D1 bude muset ministerstvo dopravy řešit problém s okolo stojícími billboardy – řada z nich by se totiž po rozšíření dálnice dostala do vozovky. Aby úředníci dostáli platným smlouvám, budou muset zřejmě billboardy nechat přesunout, a to z veřejných prostředků, přestože billboardy patří soukromým společnostem.

Časopis Svět motorů, který na kauzu upozornil jako první, spočítal, že by takové přemístění mohlo stát až 30 miliónů korun. Ministerstvo dopravy v tuto chvíli nemá studii nákladovosti přesunu reklamních zařízení k dispozici. „Bez bližší znalosti metodiky výpočtu časopisu Svět motorů nemůžeme tuto informaci komentovat,“ napsal nám dnes tiskový mluvčí Marek Illiaš.

Jeho kolegyně z ŘSD, Nina Ledvinová, nám řekla v podstatě to samé. „Aktuálně se připravuje celý projekt rekonstrukce dálnice D1. V tuto chvíli je předčasné spekulovat o technickém a finančním řešení.“

Důvodů, proč není snadné spočítat celkovou částku přesunu, je několik. První otázkou je, kolik billboardů vlastně bude třeba přesunout. Podle odhadu redaktora Světa motorů Romana Beránka jich bude víc než tři sta.

„Vychází to zhruba na jeden billboard na jeden kilometr v jednom směru. Vezmeme-li, že rekonstrukce se má dotknout přibližně 160 kilometrů, dostáváme se na více než 300 billboardů v obou směrech,“ komentuje Beránek.

Pod sto tisíc to nikdo neudělá

Další nejasná část při výpočtu celkové částky je suma za přesun. „Přemístění jednotlivých billboardů se bude pohybovat v řádech tisíců korun,“ informuje Marek Illiaš.

„Je to neadekvátně nízká částka. Na místo přece musí přijet nějaký jeřáb, který musí billboard sundat. Billboard se potom musí rozebrat a odvézt, a až bude nainstalována nová konstrukce, může se znovu osadit. Domnívám se, že částka za přesun jednoho billboardu se může pohybovat kolem 50 tisíc korun,“ reaguje Tomáš Lubovský, který pracuje jako nezávislý stavební dozor.

Tato suma nepočítá ani s terénními a technickými komplikacemi, ani s náklady na dopravní opatření. Znalec, kterého oslovila redakce časopisu Svět motorů, šel s odhadem nutných nákladů ještě výš. „Říkal, že by se velmi podivoval, pokud by někdo přistoupil na cenu za přesun jednoho billboardu nižší než sto tisíc korun,“ říká Roman Beránek.

Celková suma, na kterou přesun billboardů na D1 přijde, je tak 30 miliónů korun. „Nejhorší na této kauze je, že by stát měl platit za něco, co sám nepotřebuje a na čem vydělává někdo jiný,“ uzavírá Roman Beránek z časopisu Svět motorů.

Otázkou zůstává, jak se na přesun billboardů bude dívat legislativa. V případě, že by přesunout nešly, musel by se stát pravděpodobně s jejich majiteli finančně vyrovnat.

autor: pek
Spustit audio