Zapojit autorádio zvládne každý

23. březen 2010 13:00

Bez autorádia si řada z nás neumí cestu autem vůbec představit. A je přitom jedno, zda preferujete živé, rádiové vysílání, nebo si užíváte svou oblíbenou muziku nebo třeba rozhlasovou hru. Jedno je jasné - v autě jsme zvyklí poslouchat.

Naprostá většina nových aut se dnes prodává už s autorádii. Mohlo by se tedy zdát, že naše téma je tak trochu pasé. Opak je však pravdou.

"Obchod s autorádii stále tvoří 72 procent jednoduchých přístrojů. Trend je, že obyčejná a jednoduchá autorádia jsou nahrazována modely s USB vstupem, Bluetooth hands free, DVD přehrávačem, televizním tunerem nebo integrovanou navigací. Trh je v tomto směru novinkám otevřen," potvrzuje Filip Kaštánek ze společnosti Magic Acoustic.

Zmiňovaná nejvybavenější značková autorádia začínají zhruba na 20 tisících korun.

"Přestože někdy slyšíme námitky zákazníků, že navigace s DVD přehrávačem, Bluetooth hands free sadou, MP3 přehrávačem a USB vstupem za 20 tisíc korun je příliš drahá, je to podobný povzdech, jako když si můj otec vzpomene, jak chodil na pivo za 90 haléřů."

Pokud by si podobnou aparaturu chtěl někdo pořídit přímo v autosalónu, zaplatil by minimálně dvojnásobek. Typickým zájemcem o pořádnou audioaparaturu jsou čerství majitelé zánovních aut.

"Zpravidla z auta vyndají standardně dodávané reproduktory s autorádiem a chtějí něco lepšího. Nutné je říct, že výrobcem montované reproduktory jsou nejslabším článkem audiosoustavy. Opravdu není o co stát. Jelikož jsou umístěny ve dveřích, kde se drží vlhkost, po pěti letech bývají na odpis," vysvětluje Filip Kaštánek.

Pokud investici do autorádia právě zvažujete, vybírejte především u renomovaných značek. Neznačková autorádia jsou sice o něco levnější, případně lépe vybavená, ovšem jejich životnost a také dostupnost servisu je podle odborníků problematická. Z dlouhodobého hlediska se prý nevyplatí, jakkoliv je snadné je případně vyměnit za jiné.

"Dnes je to velmi jednoduché, protože všechna auta mají vlastní kabeláž, na kterou se pouze nasadí redukce. Valná většina aut používá evropskou normu ISO. V poslední době se objevuje i konektor nazývaný MOST. Mezi korejskými a japonskými značkami a evropskou normou existují jednoduché redukce, které po nasazení na konektory umožní autorádio velmi rychle namontovat."

Také samostatné otvory jakož i autorádia jsou normované, takže prostor v přístrojové desce vyplní velmi přesně.

"Lidé jsou schopni si autorádio namontovat sami - ať už se jedná o mechanickou, nebo elektrickou instalaci. Je nutné zachovat jistá bezpečnostní opatření, jako například nemontovat autorádio bez pojistky. Vůz by totiž mohl shořet."

A taky není vhodné zapojovat autorádio tak, aby hrálo bez klíčku, jakkoliv si to prý většina lidí přeje.

"Kdybych tímto způsobem nechal zapojené autorádio a odjel třeba na týden na hory, může se stát, že po mém návratu bude baterie vybitá. A je to jen kvůli tomu, že jsem si zapojil autorádio, aby hrálo bez klíčku v zapalování," varuje Filip Kaštánek.

autor: pek
Spustit audio