Zapřáhněte své děti

31. květen 2007 12:00

Teď se hodně mluví o tom, že ceny pohonných hmot stoupají - i když mimochodem ceny ropy už čtvrtým dnem klesají - ovšem jen skutečně málokdo kvůli drahým pohonným hmotám začne víc jezdit třeba na kole. Kolo je totiž stále častěji vnímáno jako prostředek k odreagování se než k dopravě. No a rodiny s dětmi byly v tomto směru donedávna spíše na okraji zájmu, protože s dětmi toho přece jen moc nenajezdíte. Ovšem, v posledních letech můžeme na cestách v Česku vídat kola, za kterými je zapojený vozíček. Jde o tak speciální věc, že si o ní povíme něco víc.

Kdo má malé děti, většinou se cyklistice nemůže příliš věnovat, alespoň ne tak, aby to nebylo na úkor rodiny. Tedy pokud si nepořídí cyklosedačku, nebo dokud nenaučí svého potomka bicykl ovládat. Jak už jsme vám ale naznačili v úvodu, je tu ještě jedna možnost, a to vozík za jízdní kolo. Proč se některým zdá lepší než zmiňovaná cyklosedačka?

"Cyklosedaček jsem se bál z toho důvodu, že dítě není chráněné. Sedačka je na nosiči a navíc vysoko, což dělá kolo nestabilním a těžkým. Dítě vám vlastně celou dobu kouká na záda. Myslím se, že cyklosedačka je určena spíš na kratší výlety do 20 kilometrů. Pak jsem v zahraničí viděl přívěsné vozíky, začal jsem se o ně trochu víc zajímat a naprosto jsem se pro to nadchnul."

Právě Václav Vrtal redaktor severu nakole.cz nejezdí s vozíkem jen po cyklostezkách, ale také po silnicích a má zajímavou zkušenost: Řidiči ho objíždějí mnohem větším obloukem, než když jede sám. Podle jeho názoru mají z předmětu, který táhne za sebou, respekt. Jak se ale na vozík za kolem dívají dopravní předpisy? Může vůbec na silnici mezi auta?

"Přestože v našem zákonu o provozu na pozemních komunikacích nejsou dětské přívěsy uvedeny, tak to neznamená, že tam nesmí. Na silnici můžete s takovým přívěsem za jízdní kolo, který má předepsanou šířku, je pevně spojen s kolem a má odrazky netrojúhelníkového tvaru. Těmito odrazkami vozík musí být vybaven, aby si ho řidiči nepletli se zemědělským vozidlem. Tedy není důvod obávat se provozu na silnici po právní stránce. Rozhodně je ale obrovský důvod obávat se obecně provozu na silnici. Osobně po silnicích nejezdím a každého nabádám, ať už dítě sedí v čemkoliv, aby v žádném případě nejezdil po silnicích s hustým provozem. Přece jen známe ohleduplnost řidičů."

David Seifert ze společnosti Dvěplusdvě má pochopitelně na mysli spíš neohleduplnost. S tou je prostě třeba počítat. S vozíkem nikdy nemůžeme konkurovat rychlým a hlavně plechovým autům, takže pokud dojde ke střetu, bude mít pro vás nehoda fatální následky. A to přesto, že vozíky splňují všemožné zdravotní a bezpečnostní požadavky a předpisy.

"Co se týče bezpečnosti přímo ve chvíli, kdyby se vozík měl převrátit, což je ale spíš nemožné, tak i potom je dítě chráněno. Vozík je většinou vyztužen ocelovým rámem kolem podlahy a duralovým rámem kolem horní části. Crash testy, které výrobce provádí, mají za úkol dosáhnout takové konstrukce vozíku, aby při převržení nebo čelním nárazu se dítě nikdy nedostalo do kontaktu s konstrukcí vozíku nebo s vozovkou."

autor: pek
Spustit audio