Zastavit lze i zezadu

20. říjen 2006 13:30

Dobrý den pane řidiči, silniční kontrola. Prosím předložte doklady... U řidičů asi nepříliš oblíbená formulace. Upřímně řečeno, nevím, kdy vás stavěli naposledy, ale já si v poslední době nemohu stěžovat. Právě tuto neděli mi před 7 ráno v centru Prahy za autem zablikal maják se stopkou a kontrolovali mě. Důvod? Měl jsem půjčené auto s německou značkou a kontrola byla kvůli tomu, jestli jsem ho neukradl. Ukázal jsem doklady a smlouvu a za minutu už jsem pokračoval dál. Tahle kontrola nás vedla k tomu, abychom se zaměřili na to, kdo nás vůbec může zastavovat a jak.

Zastavit nás mohou nejen státní, městští nebo vojenští policisté. Oprávněných osob je podtsatně víc.

"Celkem je to 11 skupin," konstatuje JUDr. Zděnek Svátek.

Zatímco státní nebo vojenský policista nás může zastavit kdykoli, v případě městského nebo obecního to neplatí.

"Ten má oprávnění zastavovat trochu omezené. Může to udělat jen tehdy, když je potřeba například zajistit bezpečné přejití osob přes komunikaci, a nebo když osoba, kterou zastavuje, ať už řidič vozidla nebo přepravovaná osoba, je podezřelá ze spáchání přestupku, který se týká bezpečnosti provozu."

Zastavit nás ale mohou i "civilní" osoby.

"To je železniční zaměstnanec v blízkosti železničního přejezdu, účastník dopravní nehody, což může být každý z nás, pokud se do takto nepříjemné situace dostane. Dále to je dopravce, zaměstnanec dopravního podniku. Pokud totiž hromadný dopravní prostředek, jako je tramvaj, trolejbus nebo linkový autobus zastaví z mimořádných důvodů mimo zastávku, může dopravce vozidla zastavovat."

Dále jsou to lidé, kteří doprovází děti, ať už školního nebo předškolního věku, doprovod zdravotně postižené osoby a honák zvířat. Také ten, kdo vykonává údržbu komunikací a pověřené osoby zajišťující přecházení dětí. Ty ale musí mít příslušné potvrzení a musí být vybaveny výstražnou vestou. Nakonec další zaměstnanci státní správy.

"Jsou to celníci ve stejnokrojích, kteří jsou dnes oprávnění zjišťovat hmotnost, jestli není překročena nosnost a podobně a mohou kontrolovat i dálniční kupóny."

Zastavuje-li nás někdo před přechodem, pak je to poměrně jasné. Svá pravidla má ale zákonem stanovené i z hlediska řidiče nejneoblíbenější zastavení, a to policistou.

"Policista nebo obecní strážník vztyčí paži nebo zastavovací terč. Za snížené viditelnosti může použít červené světlo, kterým pohybuje v horním půlkruhu. Je dokonce možné dát znamení i z jedoucího vozidla, a to kýváním paže nahoru a dolu a nebo vysunutým zastavovacím terčem. Pro policii České republiky je dovoleno používat i nápisu STOP, který se rozsvítí na vozidle, ať už na přídi nebo zádi vozidla. V tomto okamžiku jsem já, jako účastník provozu, povinnen znamení uposlechnout."

A jsme u toho, co nezvyklé zastavování jedoucího auta rozsvíceným majákem a stopkou zezadu? Je oprávněné?

"Je to oprávněný způsob zastavování, ale pro náš provoz poněkud neobvyklý, protože dříve to stanoveno nebylo. Musíme si tedy, jako účastníci silničního provozu, zvyknout. Je to také stanoveno ve služebním předpise o výkonu služby při dohledu na provoz na pozemních komunikacích. Já, jako řidič, samozřejmě sleduji hlavně provoz před sebou, ale občas i provoz za sebou. Také mohu být upozorněn krátkým zahoukáním sirény, že za mnou je nějaká mimořádná situace a je mi dáváno znamení "Stůj". Pokud ve zpětném zrcátku uvidím policejní vozidlo, které mi dává znamení rozvíceným nápisem STOP, tak příkaz k zastavení uposlechnu."

autor: pgj
Spustit audio