Zatímco Volvo kvete, Saab upadá do zapomnění

25. duben 2012 13:01

Čína je jednou z nejsilnějších ekonomik světa. Tamní růst HDP se sice zmírnil, ale mnozí odborníci ji v současné době přirovnávají k USA v 50. a 60. letech minulého století. Zažívá neuvěřitelný rozvoj, jde velmi rychle kupředu, ale na rozdíl od Spojených států za své. Nemusí si půjčovat.

Je to vidět i na automobilovém průmyslu. Ještě před deseti lety o čínských autech slyšeli jen opravdoví odborníci, dnes jsou Číňané ve formuli 1 a kupují prestižní evropské automobilky jako Saab a Volvo. Tyto dvě švédské automobilky stihl podobný a přitom tak rozdílný osud. Obě měly zachránit čínské peníze.

Zatímco první zkrachovala, protože koncern GM neměl zájem Saab Číňanům bez problémů přenechat, Volvo doslova kvete. Paradoxně však musí bojovat s tím, že pro řadu lidí se stalo podvědomě čínskou značkou, což v evropském vnímání světa není zcela pozitivní.

„Od té doby, co nás koupila čínská společnost, fungujeme jako zcela nezávislá společnost. Volvo je stále Volvo, má sídlo ve Švédsku a můj šéf o všem informuje nezávislého supervizora značky. Rozhodnutí děláme sami a nezávisle a také vývoj plánujeme sami a zcela nezávisle na čínských kolezích z Geely. Samozřejmě hledáme propojení, ale to dnes dělá celý automobilový svět. Volvo je stále nezávislá švédská společnost financovaná čínskými penězi,“ vysvětluje fungování automobilky Lex Kerssemakers z Volva.

Volvo jde stále cestou, na kterou nastoupilo už pod Fordem

Číňané tedy ponechali značce samostatnost a spoléhají na to, že si za své peníze koupili, jak se říká, know-how, tedy především moderní technologie. „Oddělení výzkumu a rozvoje sídlí v Götenborgu, před rokem jsme začali vyvíjet výzkumné centrum v Šanghaji, kde pracuje mix švédských a čínských zaměstnanců. Ti vyvíjejí automobily především pro tamní trh. Hlavní centrum výzkumu a vývoje Volva je však stále ve Švédsku.“

Automobilka loni oznámila, že v následujících pěti letech chce investovat 11 miliard dolarů po celém světě, její prodeje stouply o desítky procent a výroba aut roste. Podíl na tom má samozřejmě i stále se rozvíjející čínský trh. Geely navíc nechává Volvo žít svým vlastním životem a nesnaží se měnit cestu, kterou se vydalo ještě v rukách Fordu, i v otázce designu a vnímání značky.

„Víme, že design hraje důležitou roli při rozhodování lidí ke koupi auta. Lidé si obecně myslí, že Volvo znamená bezpečné auto, ale bezpečnost lze jen velmi těžko kombinovat se zábavou. Nová tvář našeho designu, nové výkonné motory a velmi dobrá jízdní dynamika dokazují, že bezpečnost nemusí být zdaleka nudná. To je cesta, která začala před pár lety už s modely XC60, S60 a V60. S novou V40 jsme udělali krok, který po této cestě dále pokračuje.“

Také tady na autosalónu v Pekingu Volvo oznámilo, že hodlá do roku 2020 uvést deset nových modelů. Jak je zde zvykem, ukázalo prodlouženou verzi své nejvyšší řady S80. Milovníci saabů mohou jen litovat, že GM se s Číňany nedohodlo, protože, jak je i na tomto případě patrné, co je čínské, nemusí být z pohledu Evropana jenom nekvalitní nebo nedůvěryhodné. Je to jako vždy o přístupu a vnímání světa.

autor: pgj
Spustit audio