Závody rallye budou od příštího roku bezpečnější
Diváky, jezdce i pořadatele rallyových soutěží čekají v nadcházející sezóně výrazně přísnější bezpečnostní opatření. Tragická nehoda v Lopeníku, při které zahynuly čtyři dívky, před měsícem předčasně ukončila letošní rallyovou sezónu a Svaz automobilových soutěží dnes představil nová pravidla, podle kterých se budou závody v příštím roce konat.
Dotknou se prakticky všech, kteří se okolo rallyových závodů motají – diváků, jezdců i pořadatelů, přičemž základem bude zpomalení tratí. „Budou se přidávat retardéry při nájezdech do obydlených úseků a také na rychlých dlouhých rovinatých pasážích před horizonty, obzvlášť tam, kde se mění směr jízdy,“ přibližuje předseda Svazu automobilových soutěží Pavel Schovánek.
Přísnější budou také pravidla pro jezdce při získávání potřebných licencí. To je však záležitost spíš mladých a nových závodníků, stávajících se to nedotkne. Mnozí z nich však pocítí opatření, které povede ke snížení výkonu motoru, konkrétně skupiny N4, což jsou především vozy značky Mitsubishi. Právě auta této kategorie letos zabíjela.
„Je tu lehký nepoměr mezi jízdními vlastnostmi vozu a výkonem motoru. Označení kategorie N znamená, že závodní vůz se velmi blíží sériovému vozu, který sjíždí z výrobní linky v továrně, ale může se do něj dát silný motor. My bychom chtěli výkon motoru omezit,“ vysvětluje Schovánek.
Zatím by se to týkalo pouze soutěží mimo republikový šampionát, ale Autoklub už předložil na Mezinárodní automobilové federace návrh, aby se to týkalo všech aut této kategorií na celém světě. Zatím to vypadá, že by to mohlo mít úspěch.
Bezpečnost návštěvníků bude až na prvním místě
Náročnější bude také pořádání závodů pro samotné pořadatele. Skupina odborníků připravuje jednotný manuál tak, aby byla co nejvíc zajištěna bezpečnost návštěvníků. Zároveň by na všech českých rallyových závodech mělo být používáno stejné značení, aby nemohlo dojít k omylu. Pořadatelé budou na příjezd každého závodního auta upozorňovat diváky pískáním. Kromě toho je snaha posílit určitou pravomoc pořadatelů.
„Pořadatel nemá žádný statut, kromě toho, že má na sobě oblečenou naši vestu. Už několikrát jsme žádali, aby minimálně na dobu trvání soutěže získali určitý statut veřejného činitele, aby mohli zasáhnout a zavolat si na pomoc policii,“ popisuje Schovánek.
Bezpečnostní opatření je na několik desítek stran a podle prezidenta Autoklubu Romana Ječmínka je to asi maximum možného v daných podmínkách. Paradoxně bezpečnosti při dalších rallyových závodech mohou pomoci i letošní tragédie. Mluvilo se o nich, a lidé si tak mohli uvědomit, že rallyový sport vyžaduje i od diváků určitou disciplínu.
„Díky medializaci nedávné tragédie bude jistě každý návštěvník rallyového závodu v příštím roce mnohem víc respektovat dispozice pořadatelů,“ uzavírá Ječmínek.