Zbraně proti přetíženým kamionům

19. září 2007 13:40

Kolik myslíte, že váží naložený kamión? Správně uvažujete, že má přes 12 tun, jenže o kolik - deset, dvacet, třicet nebo padesát? Pravda, to už je hodně přes zhruba čtyřicetitunový limit, ale přesto i takové kolosy na našich silnicích jezdí. A bohužel jich není málo - odhaduje se, že zhruba 12 procent všech kamiónů je přetíženo alespoň na jedné nápravě, což je pro poškozování silnic to nejhorší. Vždyť si jen zkuste představit, jakou stopu dělá velmi naložené kolečko na zahradě a stejné je to i s přetíženým kamiónem na silnici.

Za překročení povolené hmotnosti hrozí dopravcům až půlmiliónová pokuta, řidičům pak desetitisícová sankce a hlavně tři trestné body. Přesto některé kamióny přetížené na jedné z náprav mohou díky doporučení Ministerstva dopravy beztrestně ničit naše silnice i nadále. Ale po pořádku. Zákon 341 z roku 2002 jasně říká, co celníci a policisté mají kontrolovat.

"U kamiónů se váží celková hmotnost vozidla a nápravy, hlavně nápravové tlaky, které nejvíc poškozují pozemní komunikace," vysvětluje podporučík Oto Uličný.

Používají se mobilní váhy a jediná stacionární vážící stanice na pražském Klíčově. Od loňského května speciální čidla ve vozovce na Kbelské ulici, přes kterou projíždí měsíčně až 100 000 nákladních aut, upozorní policejní hlídku na přetížené vozidlo. To je odvedeno na stacionární váhu, kde je odstaveno. A podle Karla Glosera z provozující firmy Taranist Invest se výsledky dostavily během několika týdnů.

"Nastal prudký pokles z 6000 až 8000 vozidel na 300 až 400 za měsíc, a to je obrovský efekt vážící stanice."

Ovšem, jak potvrzuje policista Uličný, pouze do letošního jara.

"Došlo poměrně k umravnění řidičů až do doby, než se objevilo doporučení Ministerstva dopravy týkající se sypkých materiálů - policie nesmí vážit na nápravy vozidla, která vezou sypký materiál. Nárůst byl najednou o 30 % vyšší."

Během cesty prý totiž může dojít k pohybu nákladu, takže pokud takto naložené auto splňuje celkovou hmotnost, ale je přetíženo na jedné nápravě, pokračuje v cestě bez nejmenšího trestu. Proč Ministerstvo dopravy takové doporučení koncem loňského roku vydalo?

"Vycházíme z expertního posudku soudního znalce, který vyřkl verdikt, že není vhodné měřit hmotnost připadající na jednotlivé nápravy vozidla u nákladních vozidel vezoucích sypké materiály (granule, substráty, zrnité substance) v ložném prostoru. Z toho důvodu jsme vydali usměrnění pro všechny kontrolní orgány, které se tím také řídí - alespoň podle mých informací," vysvětluje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy

Posudek si nenechalo vypracovat ministerstvo, ale dostalo jej od Sdružení dopravců Česmad Bohemia. To se podle Vladimíra Kydlíčka samozřejmě snaží hájit zájmy dopravců, respektive řidičů.

"Není jednoduché nastavit pravidla tak, aby byly splněny požadavky obou stran. Je tu požadavek ochrany řidičů v situacích, které nemohou ovlivnit. Na druhou stranu, je třeba respektovat zájmy bezpečnosti a ochrany komunikací."

Zatím z toho ovšem těží pouze řidiči nákladních aut převážející vyjmenované volně ložené materiály. Vědí, že pokud nepřekročí celkovou hmotnost, tři trestné body - a ty jsou daleko důležitější než finanční pokuta - jim nehrozí.

"Řidiči vozidel se sypkými náklady se tomu smějí. My máme i fotodokumentaci takových vozidel, kdy se jim nepohne ani zrnko. Náklad se nemůže pohnout už z toho důvodu, že auta jezdí většinou plná, takže výmluvy řidičů, kteří tvrdí, že se jim přesunulo 5 tun, jsou směšné," popisuje praktické zkušenosti Karel Gloser z vážící stanice.

Ostatně i podporučík Oto Uličný, který téměř denně sleduje překládání přetížených kamiónů na Klíčově, ví, že volně ložený materiál se na korbě náklaďáku pohybuje jen minimálně.

"Sypký materiál se přesype dost těžko. Tyto materiály jsou převáženy na velmi moderních návěsech nebo přívěsech se vzduchovým pérováním, takže náklad jede jako v peřině. Myslím si, že ve většině případů se nepřesype nic a dochází ke zneužívání. V ustanovení paragrafu 15 odst. 11 vyhlášky 341 z roku 2002 je doslova uvedeno: Náklad na vozidle i v soupravě musí být rovnoměrně rozložen a zajištěn vhodným technickým prostředkem proti posunutí."

Přesto se při kontrolách policisté a celníci musejí držet doporučení Ministerstva dopravy a kamióny převážející určitý druh volně loženého materiálu, které jsou přetížené na nápravě, nemohou pokutovat. Existuje už několik osvobozujících rozhodnutí správních úřadů, kde se však nezmiňuje přesný druh nákladu, takže se pod to schová třeba i písek či suť, přestože tyto materiály nejsou v doporučení ministerstva zahrnuty. Ale to není jediný problém. Místo toho, aby stacionárních vážících stanic přibývalo, ta zatím jediná se bude rušit.

Od nového roku se tak řidiči přetížených kamionů nebudou muset bát - na Klíčově se vážit už nebude. A přitom efekt stanice s předvýběrem, která dokáže zkontrolovat každé vozidlo jedoucí po, v tomto případě, frekventované Kbelské ulici, která na jedné straně navazuje na dálnici D8 a pokračuje k dálnici D11 a D1, je obrovský. Potvrzuje to i podporučík Oto Uličný.

"Podle prvních statistik, které byly k dispozici, je prevence obrovská. Teoreticky se přibližujeme ke 40 000, což je znatelné i na komunikacích."

Zářným příkladem budiž firma APB Plzeň, jejíž vozidla díky speciálnímu povolení vyváží suť ze staveb v centru města. V zóně, kam mohou auta maximálně 3,5tunová, jezdily kamiony přetížené i o dvacet tun na téměř padesát tun.

"Zjistili, že pokud je směna na vážící stanici, vozidla jezdí naložena podle předpisů. Jakmile se stanice uzavře, nakládají bez omezení. Jednou překvapivou směnou jsme tak dokázali zastavit proud těchto vozidel. Dokonce někteří řidiči, kteří se o měření dozvěděli z vysílaček, zastavili vozidlo na silnici a opustili je. Dopravce vydal následně pokyn, že se v Praze bude jezdit tak, jak má," chlubí se Karel Gloser, ředitel firmy Taranist Invest, provozující úspěšnou vážící stanici

Ta ovšem bude fungovat pouze do konce roku.

"Protože v areálu, kde je instalována, začne v nejbližších měsících výstavba polyfunkčního areálu a my budeme muset tento prostor opustit. Vytipovali jsme určitou lokalitu, kde bychom mohli zřídit novou stanici, ale zatím se nám nepodařilo vzbudit zájem u magistrátu."

Ten ale podle pražského radního pro dopravu Radovan Šteinera o přesunu vážící stanice zájem má a dokonce o tom prý i jedná.

"Cílem je určitě zachovat stanici. Dokonce byla provedena určitá investice do infrastruktury. Budeme chtít nalézt takové řešení, které by nám dovolilo v této části města lokalitu udržet a nadále pokračovat. Jednání probíhají a věřím, že s nám podaří v této činnosti pokračovat jen s minimálním přerušením."

Ukončit, byť jen na nějakou dobu, kontrolní vážení kamiónů na stacionární váze, by bylo asi to nejhorší, co by Prahu mohlo potkat. Vždyť už jen díky výjimce Ministerstva dopravy se mnozí dopravci opět chovají nezodpovědně. Proč by tedy v případě, že bude zrušena pravidelná kontrola každého projíždějícího vozidla, zase nepřetěžovali svá vozidla.

"Myslím, že nikoliv. Použijeme totiž mobilní zařízení, které má policie k dispozici."

Jenže stacionární vážící stanice s předvýběrem zkontroluje každé nákladní auto, zatímco u mobilních vah jde o náhodný výběr a samotná kontrola trvá déle. Ale nejen to.

"Když vážíme na Klíčově, tak tam je prostor odstavit vozidlo do té doby, než bude náklad přeložen. Pokud vážíme na normálních komunikacích s mobilními váhami, tak těžko pozdržíme nějaké vozidlo delší dobu, než se přeloží jeho náklad."

Přibližuje největší výhodu v podstatě automatické vážící stanice ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula, který by si přál, aby podobná vážící centra vyrostla na dalších alespoň třech místech, aby se do metropole nedostávaly přetížené kamióny.

"Pokud bychom chtěli zavést dopravní režim, který je v současné době na Praze 8 a 9, byla by vhodná minimálně další tři místa podobná Klíčovu, kde by se mohla přetížená vozidla vážit. Situace na území Prahy by potom vypadala mnohem lépe, což je vidět i z výsledků dosažených v uplynulém roce."

Jenže podle radního Radovana Šteinera to nebude dříve než za tři roky, kdy bude dobudována jižní část pražského okruhu. Ovšem právě proto, že se buduje, nemá prý podle něj smysl investovat do výstavby vážících stanic poblíž současných tranzitních cest.

"V horizontu 2,5 let bude Jižní spojka vyhrazena pouze pro osobní automobily, takže investice do těchto míst by nebyla efektivní. Spíš hledáme lokality typu Průmyslová ulice nebo Štěrboholská radiála, které budou i nadále nákladní dopravou využívány. Tam bychom ve spolupráci s policií tyto vážící stanice provozovat,"

Nikdo ale neví, kdy to přesně bude. Zvlášť, když koncem roku ukončí bez náhrady provoz dosud jediná stacionární vážící stanice v Praze na Klíčově. A je to paradoxní, protože o úspěšný systém kontroly hmotnosti každého projíždějícího auta bez nutnosti jeho zastavení mají podle Karla Glosera velký zájem v zahraničí.

"My už máme dnes podepsanou smlouvu s Íránem, kde budeme tuto stanici budovat. Byli tu také zástupci Jižní Korey, Kataru a Chorvatska. Dá se říct, že téměř po celé Evropě se stanice buď budují nebo jsou už v provozu a Česká republika bude bez ní."

Takže se zdá, že rychlejší než výstavba celorepublikové sítě vážících stanic, která by v podstatě vymýtila přetěžování kamiónů a tím i ničení silnic, by možná mohla být legislativní úprava.

"Usilujeme o to, aby byla zavedena spoluodpovědnost objednavatele přepravy. Přetěžování vozidel není v zájmu řidiče, který dostane pokutu a trestné body, ani dopravce, kterému se vozidlo ničí. Je to v zájmu objednavatele přepravy, a proto by bylo spravedlivé, aby i on nesl následky za přetížení vozidla," tlumočí přání dopravců Martin Felix z Česmadu Bohemia

Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy doplňuje, že o této variantě se jednat ještě ani nezačalo.

"Nebráníme se diskuzi, ale slyším poprvé, že by odpovědnost měl nést i přepravce. Toto téma není, jak se říká, na stole."

Ale možná je problém v něčem úplně jiném, jak z praxe přibližuje řidiči nákladního auta, který ve svém voze vezl víc skleněných střepů, než mu zákon umožňoval. Dostal pokutu a tři trestné body.

"Firma to těžko ovlivní. Jednáme s firmami, pro které náklad vozíme, aby kontejnery tak nepřekládali, ale to je marné. Vy sice mluvíte s nějakým mistrem, který vám to odkýve, ale kdo pohlídá ty pracovníky na ploše, kterým jde jen o to, aby byli co nejdřív doma. Ti to tam prostě naloží tak, jak jim to zrovna vyjde a já se můžu stavět na hlavu."

Zdá se tedy, že přetěžování kamiónů, respektive jejich kontrolní vážení a následné postihy, jsou jako horký brambor - všechny strany si jej co nejrychleji přehazují, aby se nikdo z nich nespálil.

autor: evk
Spustit audio