Zchlaďte si interiér
Považujete klimatizaci v autě za nezbytnost? Věřím, že většina z vás řekne "ano" - bohužel ne každý ji pak ve svém voze (z nejrůznějších důvodů) má. Co může její funkci alespoň maličko nahradit jsou tmavá skla auta - slunce přes ně tolik nerozpaluje interiér auta.
Jednou z metod, jak si zatmavit skla, je takzvané pokovení. Víc už Zdeněk Jebavý z firmy Nord-Trading.
"Na vnitřní plochu se nanese kovová vrstva, která se chová jako další izolační vrstva. Tím, že je to kov a je to trochu lesklé, tak to odráží slueční paprsky. Podle provozních zkoušek, které se kdysi dělaly, je rozdíl po dvou hodinách na sluníčku 10 stupňů (proti sklům bez fólií). Jinými slovy, interiér auta se tak rychle nevyhřívá. Vrstva má i UV, takže ze sluníčka vás nebolí hlava, netrpí plasty a nerozpadají se potahy. Když si sedne v dešti do auta 5 lidí, tak jsou hned zamlžená okna - pokud jsou zatmavená skla, tak ta vrstva obsahuje kov, který odvádí teplo rychleji, a tak dochází rychleji k odmlžení oken."
Když mluvíme o tmavých sklech, nemůžeme opomenout legislativu, protože ta auta, která vídáte na ulicích se všemi okny černými jako uhel, permanetně porušují určená pravidla. Každý policista je může kdykoliv pokutovat (2000 Kč) a navíc by nikdy neměli dostat známku o technické způsobilosti - protože prostě přes čelní i přední boční skla musíme vidět na řidiče.
"Ostatní okna (zadní a zadní boční) mohou být ztmavena víc než na 70 % a 75 % - mohou jít až téměř do nuly, tedy do úplné neprůhlednosti. Je ovšem důležité, aby takovou úpravu vždy prováděla firma s příslušným atestem, neboť jde o zásah do zasklení, a to je homologovaná část vozidla," říká Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.
Pokud se chceme bavit o legálním zatmavování skel, připadají v úvahu víceméně jen skla zadní, protože ta přední bývají u nových aut ztmavená na dovolené maximum už z výroby. Jak jste slyšeli, skla se dají zatmavit pokovením - mnohem rozšířenější jsou ovšem fólie.
"Výhoda autofólií je ta, že se dají namontovat bez rozebírání vozu a kdykoliv lze doplnit stejná řada toho samého tónu. Když se nelíbí, tak se dají sundat, vyměnit za jinou tmavost nebo jiný tepelný parametr. Ve dvou lidech to lze nemontovat zhruba za hodinu a půl."
Což je podle Martina Milera z Autofolií Praha další výhoda ve srovnání s metodou pokovení, která je kvůli montování dveří mnohem náročnější na čas. O čem jsme ještě v souvislosti s bojem proti vedru v autě nemluvili? Nezmínili jsme přídavné ventilátory ani clony a tzv. pologaráže, které poslouží, když je auto odstavené. Pokračuje Robert Holub z Autopotřeb HP.
"Na sluníčku dosahují teploty v autě kolem 70 stupňů. U pologaráží se rozdíl pohybuje až o 20 stupňů a u pokovených fólií může být rozdíl ještě větší."