Zdraží zemětřesení auta z Japonska?

29. duben 2011 13:02

11. března otřáslo Japonskem jedno z největších zemětřesení za posledních sto let. Od té doby sledujeme, jaký to má dopad nejen na zemi vycházejícího slunce, ale také na zbytek světa. Japonsko je světovou velmocí, a to nejen pokud jde o elektroniku, ale třeba i o výrobu automobilů. Vždyť koncern Toyota je největším světovým výrobcem aut.

Jaký mají události z počátku března dopad na běžného českého motoristu? Žádné. Zatím žádné. Je to možná vzhledem k rozsahu katastrofy s podivem, ale je to tak. Běžný český motorista by zatím neměl nic pocítit. Pokud jde o nová auta, pak v případě těch japonských v drtivé většině případů nehrozí, že by se na ně muselo déle čekat.

„Když si objednáváte auto japonské provenience, ve většině případů jste tímto rozhodnutím limitován, protože si vybíráte vůz, který je v České republice skladem. Kvůli přepravě, která trvá několik měsíců nebo i půl roku, jsou zákazníci málokdy ochotni čekat na auto takovou dobu a vybírají ze skladových vozů,“ vysvětluje Martin Krob z automobilky Mitsubishi.

Záleží tedy na tom, jak se jednotliví dovozci předzásobili. Dodávky aut i náhradních dílů Japonců pak také nejsou závislé pouze na jejich domácích továrnách.

„Jsme japonská značka, ale část vozů se vyrábí někde jinde: v Evropě se vyrábějí modely Colt a Outlander, v Thajsku model L200 a na Japonsko zbývají modely Pajero, Lancer a ASX. Jelikož absolutní většina vozů, které zatím jezdí na našich silnicích – vozy do šesti let věku, se kterými majitelé jezdí do autorizovaných servisů, jsou outlandery a colty, katastrofa by neměla mít na naše zákazníky vliv.“

Obdobně jsou na tom všechny japonské značky. Zcela minimální problémy s dodávkami potvrzuje i Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. „Výjimečně se u některých modelů mohou objevit problémy, protože japonští výrobci mají výrobu po celém světě, ale na českém trhu nejsou dominantní modely vyráběné v Japonsku, takže to budou opravdu ojedinělé případy. Na českém trhu se to v zásadě neprojeví.“

Navíc kdyby se měly objevit nějaké problémy s náhradními díly například po nehodě, nemělo by se to týkat běžných dílů. „Nemělo by docházet k žádným problémům, protože nejčastěji se používají karosářské díly vyráběné v Evropě. Problémy s dodávkami náhradních dílů se týkají většinou speciálních dílů a složité elektroniky, ale to není věc, která by se běžně porouchala,“ doplňuje Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.

Jestliže se objeví nějaké problémy, bude se to týkat i evropských automobilek. Ty sice zatím tvrdí, že žádné dodavatele z Japonska nemají, ale jejich evropští dodavatelé v této zemi své subdodavatele mají.

„Koncem dubna končí období, kdy dodavatelé ve druhé a třetí řadě dostávali dodávky z Japonska ještě předtím, než došlo k zemětřesení, a teď se projeví, jestli například některá čidla nebudou chybět – týká se to hlavně elektroniky. Některé automobilky to přiznávají a už částečně omezují výrobu turbodieselových motorů, protože těch se to týká nejvíce. Některé automobilky se naopak tváří, že se nic neděje, takže uvidíme v následujících čtrnácti dnech, jaká je situace.“

Že by opravdu zemětřesení v Japonsku český motorista nijak výrazně nepocítil? Možná ano. Dá se totiž očekávat, že japonská auta v nejbližší době zdraží. „Kvůli posilování jenu, které přišlo po katastrofě – posílení nezpůsobilo zemětřesení, ale stahování rezerv v jenech, které mělo Japonsko uloženo v zahraničí, vzrostla po něm poptávka a ceny automobilů šly nahoru,“ uzavírá Martin Krob.

Jak se s tím která značka vypořádá, to je otázka. Někde tuto zátěž na zákazníka zatím nepřenášejí, jinde už pomalu začali.

autor: pgj
Spustit audio