Ze zahraničí se to nepočítá
Švýcarský řidič, který jel u nás v protisměru, dostal podmínku a zákaz řízení, přesto doma ve Švýcarsku může dál jezdit autem. Naproti tomu rakouský řidič, který způsobil nehodu autobusu v jižních Čechách, bude vyšetřován v Rakousku, i když podle českých zákonů.
Jak je to možné? Jak se vlastně řeší dopravní přestupky cizinců? Stejně jako přestupky domácích řidičů, tedy podle zákonů země, ve které ke spáchání přestupků došlo. Ovšem možné je, aby trestní řízení probíhalo v zemi hříšníka − jak o tom v případě rakouského řidiče autobusu rozhodlo českokrumlovské státní zastupitelství. Trest bude ale vycházet z našich pravidel. „Vzhledem k hospodárnosti řízení mohou být některé úkony na území cizího státu, nicméně řízení s pachatelem a trest proběhne v České republice,“ vysvětluje vedoucí odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Vladimír Chrástecký.
Stejné omezení platí i pro vynesený trest. „Trest za přestupek se vztahuje pouze na území České republiky, nikoliv na území cizích států.“ A to je důvod, proč může Švýcar, který pod vlivem drog ohrožoval šílenou jízdou v protisměru desítky našich řidičů, spáchat podobný kousek třeba v Německu. V zahraničí náš zákaz řízení neplatí. Ovšem platí to i obráceně.
„V zahraničí určitě lze přijít o řidičský průkaz, a to jak v rámci uložení zákazu řízení motorových vozidel, tak v rámci nějakého administrativního opatření, například bezprostředního zásahu na místě spáchání závažného dopravního přestupku. Tato opatření jsou zatím omezena na území konkrétního státu. Opak by musel vyplývat například z mezinárodních úmluv, ale Česká republika žádnou smlouvu tohoto typu neuzavřela. Z toho vyplývá, že pokud by českému řidiči byl uložen zákaz řízení například na Slovensku nebo v Německu, o řidičské oprávnění na území ČR by nepřišel,“ říká právník Jan Kněžínek.
Výhledově by se to však mělo změnit. Evropská unie totiž pracuje na smlouvě o přeshraničním vymáhání přestupků. Takže pokud byste například v Německu byli přistiženi při rychlé jízdě, projevilo by se to i ve vaší kartě řidiče v bodovém systému. „To je zatím hudba budoucnosti, ale mělo by to vypadat velmi podobně. Pravidla silničního provozu a sankce v jednotlivých členských zemích by však musely být podobné, nejlépe stejné, aby se přestupky daly nějak zohlednit,“ uzavírá Vladimír Chrástecký.