Ze zamrzlé kaluže nevyjedete!

18. únor 2010 13:01

Podle výsledků minulé ankety je zřejmé, že hlasují především aktivní řidiči, protože většina z nich (celkem 66 procent) nijak neomezila své jízdy autem ani v letošní tuhé zimě. Dalších 21 procent připustilo, že občas nevyjelo, zatímco zbývajících 12 procent respondentů přiznává, že s ježděním v autě čekají až na jaro. Ovšem až budou chtít vyjet, mohou je čekat nemalé problémy.

A to především, pokud nebyli tak prozíraví jako tato řidička: "O jednom lednovém víkendu, kdy poprvé napadlo velké množství sněhu, jsem vyndala ze svého vozu autobaterii a řekla si, že opět vyjedu, až sníh roztaje."

Akumulátor se totiž musí používat, aby fungoval. V opačném případě dochází k jeho samovybíjení a to podle odborníků až o jedno procento kapacity za den.

"Pokud jsme vůz odstavili na začátku zimy, tak zhruba po dvou měsících se baterie vybila o 60 procent své kapacity. Jestliže v této době panovaly také větší mrazy, může být baterie už na pokraji úplného vybití a vůz nenastartujeme," říká Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD.

Pochopitelně záleží i na stáří a předchozím používání akumulátoru. Jeho vybití však ovlivňují také elektropřístroje, které jsou v autě. A v dnešní době už to samozřejmě nejsou jen hodiny.

"V autech jsou různé imobilizéry, alarmy, bluetooth sady a tak dále. U některých alarmů může docházet k poměrně rychlému vybíjení autobaterie," dodává Pavel Štěrba.

Pokud odstavené auto zároveň parkuje venku, pak by rozhodně nemělo být ukryté pod vrstvou zmrzlého sněhu. Pozvolné roztávání a následné namrznutí sněhu totiž může způsobit problémy, byť na první pohled neviditelné.

"Je obecně známo, že led zvyšuje svůj objem. Pokud tedy voda zateče do nějaké spáry a potom zmrzne, má tendenci ji roztrhávat. Většinou se však jedná o mikroskopické spáry nebo spáry menšího rozměru," vysvětluje Pavel Štěrba.

Raději tedy průběžně auto čistěte od sněhu - hlavně starší vozy, které mají volnější spáry a nejsou tak utěsněné jako auta novější. Samozřejmě, že auto může nedobrovolné odstavení vinou letošní tuhé zimy přežít zcela bez úhony, ale přesto bychom jej na jaře měli minimálně pořádně vyvětrat, případně vysušit.

"Vlhkost ze sněhu se dostane všude, i do elektroinstalace. Neříkám, že problém přímo způsobí, ale může se stát jeho zárodkem do budoucna," konstatuje Pavel Štěrba.

Na možné problémy by se však měli připravit také ti, kteří i v zimě jezdí pravidelně. Současné vrstvy sněhu a ledu na parkovacích plochách budou postupně odtávat, ale v noci mohou opět namrznout. Není nic horšího než se snažit vyjet s autem, které má kola zamrzlá v kaluži vody.

"Pokud by kaluž zamrzla v celé hloubce, dá se říct, že s vozem nejspíš neodjedeme. Když bychom se kola snažili uvolnit razantnějším způsobem, například točením volantu, riskujeme poškození ráfku, pneumatiky a tak dále," uzavírá Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD.

Takže jedinou možností je pozvolné roztávání - například za pomoci horkovzdušné pistole nebo horké vody. Dají se použít také různé rozmrazovací přípravky, anebo jednoduše počkat, až zapracuje sluníčko.

autor: evk
Spustit audio