Zelená na semaforech by mohla blikat už letos

10. únor 2011 13:00

Z výsledků naší poslední internetové anketní otázky vyplývá, že blikající zelená na semaforu by se většině lidí líbila. 87 procent hlasujících by přivítalo, kdyby při přechodu na červenou začala zelená blikat, naopak 13 procent řidičů by to nechtělo.

Proč? Zřejmě proto, že na žlutou raději přidají plyn, než aby zastavili. „To je špatný postup, protože pokud spatříte na semaforu žlutou barvu, máte zastavit před křižovatkou – samozřejmě v případě, že nejste už tak blízko, že byste nestihli zastavit,“ upozorňuje šéf našich dopravních policistů Leoš Tržil, který zavedení blikající zelené při přechodu na červenou vítá. „Myslím si, že to bude mít pozitivní vliv zejména v místech s větší hustotou provozu, kde se vytvářejí kolony. Lidé totiž pak vjíždějí do křižovatek i na žlutou a brání průjezdu autům z ostatních směrů. Řidiči tedy budou upozorněni na blížící se změnu a budou se moct lépe rozhodnout, jestli raději už začnou brzdit, nebo jestli ji ještě stihnou projet.“

Zkušenosti ze zahraničí, například z Rakouska, potvrzují, že díky blikající zelené jsou křižovatky bezpečnější, protože řidiči skutečně zastaví dříve, respektive nestává se, že by projeli křižovatkou na červenou. Podle informací Karla Hanzelky z ministerstva dopravy stačí ke změně na semaforech pouze vyhláška, které by mohla být realizována během tří měsíců, protože bude nutné vyřešit nastavení dostatečných intervalů. I proto bude zavádění do praxe pozvolnější.

„Samozřejmě by nebylo vhodné předělávat všechny semafory v České republice, to znamená, že by byla určitá přechodná doba, po kterou by mohly být semafory i bez blikající zelené. Bavili jsme se o deseti letech, což je běžná životnost signalizačního zařízení. Potom by se všechny převáděly na blikající zelenou,“ říká Hanzelka. Ta předznamenává příchod žluté a posléze červené. I když proč na semaforech vidíme oranžovou barvu, přestože vyhláška jasně hovoří o žlutém světle?

„Souvisí to se světelnými parametry. Faktem je, že vizuálně vypadá barva spíš jako oranžová, ale ve skutečnosti je tam opravdu žlutá,“ vysvětluje Leoš Tržil. Do jaké intenzity tedy vnímáme zmíněné světlo jako žluté a kdy už mluvíme o oranžové? Technicky jsou totiž všechny semafory vybaveny světlem žlutým. „Podíváte-li se do norem pro barvy, sklo umístěno přes žlutou má barvu s názvem chromová žluť tmavá, takže i když ve skutečnosti působí jako oranžová, podle vzorníku barev je to skutečně žlutá,“ dodává Karel Hanzelka.

Blikající zelená, tedy pokyn ke zpomalení a následnému zastavení vozu, by se měla objevit na semaforech už v letošním roce.

autor: evk
Spustit audio