Zelená vlna je No.1

29. září 2009 13:00

Dopravě rozumí každý. Je to podobné jako s fotbalem, hokejem nebo výchovou cizích dětí. Každý má názor, každý je odborník. Nejspíš proto vzbuzuje dopravní vysílání tolik emocí, přestože jde o pouhou minutu vysílání. Někomu připadá informací málo, protože o "té jeho koloně" jsme nemluvili, jiný se zase nestíhá ve smršti informací zorientovat - zkrátka co člověk, to názor. Jak má tedy vypadat moderní dopravní vysílání?

Přece tak, jak ho dělá naše Zelená vlna, protože jak asi víte z naší billboardové kampaně "Se vší pokorou: Jsme výborní!". Protože ale platí, že sebechvála "nevoní", nechme promluvit šéfa Zelené vlny Slovenského rozhlasu, která se do éteru vrátila letos. Slovenský rozhlas, ač mohl vybírat z několika dostupných konceptů, si vybral styl Českého rozhlasu, ale pochopitelně ne bez vlastní invence.

"Do Zelené vlny Slovenského rozhlasu dáváme i některé nové informace a zkoušíme, jak se osvědčí. Jedná se například o informace o dopravě za našimi hranicemi s Rakouskem, Českem i Maďarskem. Z Bratislavy a Košic vysíláme informace o městské hromadné dopravě, pokud se vyskytnou nějaké komplikace. V Bratislavě čas od času vysíláme informace o parkovacích kapacitách. Zelená vlna Slovenského rozhlasu bude narozdíl od Českého rozhlasu vysílat i radary," říká Luboš Kasala.

Právě informace o měření rychlosti jsou v Česku typické pro soukromá rádia. Tvoří dokonce často hlavní náplň dopravního vysílání komerčních stanic.

"Ani samotní policisté se nedokázali vyjádřit, zda jim to škodí nebo pomáhá. Radary uvádíme větou: Předpisy a rychlost je třeba dodržovat všude, ale zejména na úsecích..." vysvětluje šéf slovenské Zelené vlny.

Český rozhlas se však o radarech informovat nechystá. D§vodem je i jeho výborní pozice na českém mediálním trhu.

"Možná je to profesionální deformace, ale v autě často poslouchám dopravní zpravodajství konkurenčních stanic. A někdy se opravdu neubráním úsměvu. Poslouchá se to sice hezky, vysílání je akční a dramatické, ale někdy v něm zazní i dvě hodiny stará zpráva. V Českém rozhlasu máme tu výhodu, že na silnicích máme tisíce zpravodajů, kteří volají operátorům do call centra a předávají jim aktuální informace o dopravě," říká redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš.

O technický rozvoj webových aplikací a také o nové technologie jako je třeba RDS-TMC se stará Jan Rosenauer: "V současné době se snažíme vylepšit webové stránky Zelené vlny tak, aby si návštěvníci mohli prohlédnout nejen přehled dopravních informací, ale aby si je mohly zobrazit i v mapě. Snažíme se, aby měli stejný komfort, jako když si poslechnou naše rozhlasové vysílání."

Přestože přicházejí stále nové technické vymoženosti, v nejbližších minimálně pěti letech bude mít vysílání dopravní informací z rádií stále největší sílu a prioritu. A co potom bude se Zelenou vlnou? To si povíme třeba za dalších 35 let.

autor: pek
Spustit audio