Zelená znamená volno, červená stůj, modrá uhni!
Asi nikdo z nás si nepřeje, aby se právě kvůli němu nebo někomu z jeho blízkých rozezněla siréna a rozblikaly modré majáky záchranky nebo hasičů. Ale stačí okamžik, chvilka nepozornosti, a kdokoli z nás může potřebovat pomoc. Potom je až zarážející, nakolik jsme v dopravních zácpách k takovému volání o pomoc lhostejní. Není divu, že z úst řidičů, kteří se snaží ušetřit každou vteřinu, zazní i trochu ostřejší výrazy.
Ano, leckdy padají opravdu peprné výrazy. Velmi často totiž řidiči ani netuší, že by měli udělat místo.
"Já bych řekl tak 50 procent. Auta jsou dnes natolik zvukotěsná a ve spojení se zapnutým rádiem si nás řidiči všimnou až ve chvíli, když jsme vedle nich," odhaduje hasič Petr Mančík.
Jeho slova potvrzuje ze svých zkušeností za volantem sanitky i David Štajndl: "Z deseti řidičů má šest problém. Pokud jedu ve svém autě, mám puštěné rádio a zatažená okénka, tak sanitku slyším tak deset metrů za vlastním autem."
Není to ale jen o naší uzavřenosti do vlastního světa. U hasičů nebo policejních aut je to jednoduché, ale řidiči těžko dokáží rozpoznat, která sanitka opravdu spěchá a, kdy o bytí a nebytí pacienta, rozhodují sekundy.
"Je tu mnoho převozových sanitek, které zbytečně zneužívají tohoto oprávnění, aby stihli rozvést co nejvíce babiček na rentgeny, k obvodním lékařům nebo do nemocnice."
A to právě význam modrých majáků v očích ostatních řidičů degraduje. Stejně jako jejich zneužívání. Zákon přitom jasně stanoví, kdo může označení vozidla s právem přednosti v jízdě, tedy modrý maják a zvukový signál, použít.
"Jsou to například vozidla ministerstva vnitra, vězeňské služby, vojenské policie, hasičských záchranných sborů a dále prezidenta republiky, velitele vzdušných sil armády, členů vlády a tak dále."
K nim se přidávají vozidla, kterým to umožňuje vládní nařízení, například zásahová vozidla dopravních podniků nebo plynárenských společností. Modrý maják ale nemusí být použit vždy, pak ale musí řidič dodržovat pravidla jako ostatní. Ale ani samotné použití výstražných signálů nesmí být bezúčelné.
"Použití majáku musí být v souvislosti s výkonem činnosti. To je doložitelné na místě - o jaký druh jízdy jde a zda souvisí s výkonem činnosti."
Ovšem leckdy tomu tak není, o čemž se přesvědčujeme dnes a denně právě především u převozových firem. Mnohdy pak ani v oprávněných případech nevíme, jak se po zaslechnutí houkačky chovat.
"Nejvíce nehod vzniká v situacích, kdy před námi jedoucí řidič zabrzdí na místě a my už to nestihneme dobrzdit. Další nebezpečné situace nastávají ve chvíli, kdy řidič nejdřív uhne na stranu, ale potom si to rozmyslí a vrátí se zpět do jízdního pruhu. My už potom nestihneme zareagovat a zezadu do něj narazíme."
Přitom bychom měli mít na paměti, že zatímco rozsvícený maják dává vozu určitá privilegia, nám zase přikazuje umožnit bezproblémový průjezd. Nikdy si nemůžete být jisti, že ona sanitka nespěchá právě k někomu z vašich blízkých nebo, že zrovna vám nezačal hořet byt.