Zelené tlačítko v Hondě umí snížit spotřebu

26. březen 2012 13:00

Moderní ekologická auta své řidiče motivují k šetrné jízdě i vizuálně. Někde pěstujete na přístrojovce květinky, jinde hlídáte zelenou kuličku, staráte se o motýly anebo vás informuje o ekonomice jízdy správná barva podsvícení u budíků – buď modra, nebo zelená, rozhodně ne červená.

Tyto motivační systémy se objevují u vozů hybridních nebo elektrických, kde si jednotlivé režimy ovládáte tlačítkem. Jde o nastavení vozu ve prospěch dynamiky nebo ekologie. Nyní se takové tlačítko prvně objevuje i u auta se spalovacím motorem.

Systém EcoAssist automobilka Honda začala používat už u hybridního modelu Insight. V takovém módu vůz preferoval pohon na elektromotor a ten spalovací měl být podle nastavení jaksi upozaděn. Ovšem co preferuje auto, kde je pouze jeden motor?

„Systém po aktivaci zaprvé zprostředkuje řidiči zpětnou vazbu o tom, jestli je jeho styl jízdy ekologický – pozná to podle změny podbarvení rychloměru, a zároveň dojde k úpravě systému řízení tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby paliva. Například jde o systém klimatizace, tempomatu, řízení motoru a tak dále,“ popisuje Zdeněk Šolc, technický expert z Hondy.

Výkon motoru zůstane stejný

Kromě zbarvení přístrojové desky všechny vyjmenované systémy zvládne ovládat řidič sám, na nastavení klimatizace a tempomatu přece není třeba extra zelený ovladač. Asi tedy půjde spíš o to, jak se v tomto režimu chová motor vozu.

„Výkon motoru zůstává nezměněn, ale například u benzínových motorů dojde k optimalizaci řízení škrticí klapky: v oblasti malého až středního sešlápnutí je zcela eliminováno řidičovo nervózní sešlapávání plynového pedálu, díky čemuž lze dosáhnout nižší spotřeby paliva,“ říká Šolc.

A teď to nejdůležitější. Otázka, kterou pravděpodobně uslyší v prodejnách Hondy velmi často. Kolik zelené tlačítko ušetří paliva? „Je to velice individuální a liší se to od jízdního stylu řidiče. Velmi nespořivým řidičům tento systém dokáže ušetřit až 12 procent paliva, pro spořivé řidiče, kteří jezdí takzvaně na spotřebu, už takový vliv mít nebude,“ uzavírá Zdeněk Šolc.

Zmíněná maximální 12procentní úspora paliva je v případě kombinované spotřeby civicu asi půl litru na sto kilometrů, pokud vycházíme z normovaných údajů o kombinované spotřebě. Když budeme počítat, že litr paliva vyjde zhruba za 40 korun, jde o úsporu dvaceti haléřů na kilometru.

autor: pek
Spustit audio