Ženeva 09: Krize se Škodě vyhýbá

5. březen 2009 13:30

Krize automobilového průmyslu se jednotlivých výrobců dotýká různě. Nejhůře jsou na tom americké automobilky. V Evropě pak Opel a Saab. Pak jsou ty, u nichž se čeká, jak se s finančními problémy vypořádají, a nejlépe jsou na tom ty, které pouze řeší to, kolik vyrábět. Mezi ně patří, pro někoho možná překvapivě, i naše největší automobilka - mladoboleslavská Škodovka.

Bez ohledu na situaci šetří všichni a úspory se hledají například i pokud jde o obyčejný úklid kanceláří.

"Optimalizujeme náklady skutečně ve všech oblastech. Uklízení kanceláří je nejvíce viditelná oblast, protože se lidí dotýká přímo. My se ale snažíme šetřit ve všech oblastech a na všech úrovních. Prověřujeme například naše služební cesty, prověřujeme dodavatele služeb a dodavatele materiálů. K tomu patří například i snižování skladů, dnes prakticky vyrábíme vozy už jenom na zakázku," popisuje Holger Kintscher, odpovědný ve Škodě auto za peníze.

Krize má dopad logicky i na jednotlivé dodavatele.

"Zachovali jsme si vztahy se všemi našimi dodavateli. Máme mezi nimi samozřejmě i takové, kteří hlásí platební neschopnost, je jich řádově asi 10 nebo 20. Mnoho z těchto dodavatelů však nezásobuje jenom značku Škoda, ale celý koncern, a proto jsme v koncernu zavedli insolvenční management, který o tyto dodavatele pečuje. Právě dlouhodobé a ověřené dodavatele nechceme nechat padnout, proto v takových případech sáhneme i do své kapsy, abychom jim pomohli."

Najdou se tací, kteří říkají, že krize rychle pomine, ale je potřeba být realisty.

"Je velice težké vyslovovat nějaké předpovědi. Bylo by velice sympatické, kdyby se ukázalo, že optimisté měli pravdu a krizi by se povedlo překonat ještě v průběhu tohoto roku. Zkušennost s recesí v 80. a 90. letech však říká, že návrat na původní úroveň trhu trvá 3 až 5 let. A jelikož je současná krize velice závažná, můžeme myslím vycházet z toho, že návrat do úrovně roku 2007 nebo začátku roku 2008 bude trvat právě těch 5 let."

Automobilky ale mohou chtít následně nahradit ušlé zisky, protože musí hospodařit tak, aby byly konkurenceschopné, a to včetně technického vývoje. Zvednou se tedy ceny nových aut?

"Otázku cen za nás vyřeší konkurence, protože na trhu neprosadíme takové ceny, jaké bychom si představovali, to je jedna věc. A druhá věc, my jako hromadný výrobce chceme do budoucna zvyšovat náš podíl na trhu ve střední a západní Evropě a v takovém případě nelze ceny šroubovat do nekonečna."

Zatím tedy platí, že ceny zůstanou na nejnižší úrovni za poslední léta. Jak dlouho?

autor: pgj
Spustit audio