Ženeva 09: Útok lidových hybridů je tu

4. březen 2009 14:00

Toyota a Honda mezi sebou soupeří o prvenství v uvedení hybridní technologie do praxe. Zatímco Toyota se chlubí, že byla vůbec první, Honda zase, že byla první v Evropě. Ale ono to ve výsledku může být jedno, protože spojení spalovacího a elektromotoru je v současné době jednou z nejreálnějších cest za snížení emisí. Vždyť se po této cestě vydávají i tak prestižní značky jako Mercedes Benz, BMW nebo Porsche. V Ženevě si v těchto dnech odbývá evropskou premiéru už třetí generace Toyoty Prius, která se bezesporu zasloužila o popularizaci tohoto druhu pohonu. Nechybí ale ani Honda Insight.

Toyota a Honda používají poněkud rozdílnou koncepci. Zatímco Prius umožňuje jízdu čistě na elektřinu, Honda využívá systému Start - Stop, kdy se spalovací motor těsně před zastavením auta odmlčí a následně připraví na rozjezd. Prius třetí generace se ale do boje o zachování své vedoucí pozice ve světě, vždyť se ho prodalo více než milión kusů, řádně vyzbrojil.

boční pohled

"Pohonná jednotka se změnila z objemu 1,5 l na objem 1,8 l a zvýšil se celkový výkon na 136 koní. Očekáváme, že zvýšení výkonu bude mít dopad nejen na emise, ale i na velmi pohodlnou jízdu mimo město a na dálnicích," konstatuje Tomáš Vaněk z Toyoty.

Nárůst výkonu o 22 % a lepší průběh otáček pak snížuje emise oproti předchozí generaci až o dalších 12 %. Deklarovná průměrná spotřeba je u Priusu pouhých 3,9 litru na 100 km. U Insightu pak 4,4 l/100 km. Honda ale svého řidiče motivuje k ekonomické jízdě daleko víc. Nejenže se totiž aktuálně zbarvuje displej od zelené do modré, podle stylu jízdy.

čelní pohled

Ale následně se vyhodnocuje i celá řidičova jízda. Řidič je ohodnocen systémem kytiček podle celkového využití potenciálu vozu a stylu jízdy. Na závěr se zobrazí skóre kolik získal kytiček. Třetí skóre je potom dlouhodobé hodnocení, kdy řidič může získat jakousi trofej," popisuje Zdeněk Šolc z Hondy Česká republika.

Toyota pak i nadále bude řidiči ukazovat pohon, který je právě k jízdě používán, ale nejen to.

"Myslím, že oproti konkurenci může zaujmout technologie Touch Tracer, což je technologie, která umožňuje na přístrojové desce přepínat jednotlivé funkce, aniž byste se na tu přístrojovou desku nebo na volant dívali. Najdete tu i několik technologií, které jsou relativně nové a převratné. Za všechny jmenujme alespoň solární panel na střeše, který u Priusu umožní v případě vysoké teploty vychladit vůz ještě před tím, než do něho sednete."

boční pohled

Souboj této, zvenčí velmi podobné, dvojice lidových hybridů bude určitě zajímavý. A vypukne už v létě. Důležité je ale říci, že koupit si ekologické auto je dnes poněkud módní, rozhodující ale je, zda s ním také ekologicky, a tedy ekonomicky, budeme jezdit.

autor: pgj
Spustit audio