Ženeva 09: Yeti: Chci na vrchol!

3. březen 2009 13:00

Od studie k realitě bývá někdy velmi daleko. Když se ukázala studie kupé Tudor, mnozí byli nadšeni, ale nakonec sen se nenaplnil. Zaujala i studie Joyster, ale tam se výroba neočekávala. To studie Yeti měla k relizaci, i díky zasouženému zájmu odborné i laické veřejnosti, daleko nejblíž a dnes se tak stalo skutečností...

Čtěte také:
Fotografie z odhalení:
Yeti vyjel
Oficiální informace automobilky:
Yeti se představí v Ženevě
O Yetim na autosalonu v Paříži 2008:
Yeti bude "šplhavec"

Jaro 2005 - Povede tudy cesta?
O páté modelové řadě se otevřeně začalo mluvit už v roce 2006 v Paříži. Předcházely tomu studie Yeti a Joyster. Právě Yeti se na jaře roku 2005 v Ženevě setkal s až překvapivě příznivou odezvou. Prakticky okamžitě se začalo mluvit o jeho výrobě. Tehdejší předseda představenstva Vratislav Kulhánek ostatně tuto možnost hned na autosalónu Radiožurnálu potvrdil. A za 4 roky se studie stala skutečností.

Podzim 2008 - Krok od cíle
Na podzim loňského roku v Paříži bylo víceméně jasné, že Yeti je na cestě. I vyjádření šéfa technického vývoje jasně potvrzovala, že Yeti je ve finální fázi.

"Yeti se nebude zcela podobat představenému konceptu stejného jména. Pozměnili jsme a dále propracovali především jeho přední a zadní partie. Na vyšší úroveň byla také pozvednuta technická stránka, kterou od vozu auta pro volný čas očekáváme. Bude se jednat o vysoce technicky vyspělý vůz, na který se všichni velice těšíme. Navíc se domnívám, že se nám podařilo zachovat odvážnost představené studie Yetiho. Nebude to sice tentýž vůz, ale jeho duch zůstal zachován." potvrdil Motožurnálu Eckhard Scholz ze Škoda auto. "Nechci dnes prozrazovat příliš, ale mohu vám říct, že si nedokážu představit, že by Yeti nebyl při uvedení na trh vybaven pohonem všech kol. Yeti bez tohoto pohonu je pro mne určitým protimluvem a rád bych tuto spekulaci vyvrátil. Yeti prostě bude uveden s pohonem všech kol. V případě Roomsteru Scout je podle nás pohon pouze předních kol v pořádku. Yeti ale bude "šplhavec", a jako takový musí mít pohon všech kol."

Rok 2009 - Odvolávám, co jsem odvolal...
Krize autmobilového průmyslu zasáhla všechny bez milosti. Zatímco se například Opel nebo Saab ocitají na pokraji krachu, koncern Volkswagen zvýšil loňský čistý zisk o 15 % na 4,8 miliardy Eur. Přesto i ten musel a musí pozastavovat výrobu. V době, kdy nikdo neví, co bude, proto nepřekvapilo, že naše Škoda oznámila, že s Yetim počká až na podzimní autosalón ve Frankfurtu. Pro hovořila opatrnost, a také větší důležitost německého trhu.

Situace na trhu ale vykrystalizovala tak, že doslova jen týdny, ani ne měsíc, před autosalónem se automobilka rozhodla nakonec do Ženevy vydat. Důvody? Tento segment trhu není krizí tolik postižen. škodovce navíc pomohlo německé "šrotovné" a vesele se vrací k pětidennímu výrobnímu týdnu. Navíc se čím dál víc ukazovalo, že v Ženevě nebude zdaleka tolik premiér, které by poutaly zaslouženou pozornost...

Ženeva 2009 - Chci na vrchol!
Ačkoli automobilky v posledních letech nijak nehrály na přílišné utajování a bylo možné se k novinkám dostat nejen den před samotným otevřením bran jednotlivých veletrhů, ale leckdy už týdny předtím. To s Yetim to bylo jiné. Nácvik odhalení se odehrávala hned se dvěa plachtami tak, aby nebylo možné zahlédnout byť část vozu. Když došlo na jeho finální leštění a prohlídku, byl okolo něho postaven stan a opět neprodyšně uzavřen...

Poprvé tak bylo možné Yetiho vidět až na koncernovém večeru, kde byly také odtajněny první echnické informace. Ale i vzhledem k váhání s uvedením, jsou stále příliš skoupé. Ale pro přesnost:

Yeti se nabízí s těmito motory:
benzinové: 1,2 TSI/77 kW (pohon předních kol)
1,8 TSI/118 kW (4×4)
naftové: 2,0 TDI CR DPF/81 kW (pohon předních kol nebo 4×4)
2,0 TDI CR DPF/103 kW (4×4)
2,0 TDI CR DPF/125 kW (4×4)

V současné době se rozhoduje o tom, kdy bude uveden motor 1.6 Common Rail a další motorizace.

Rozměry:
Délka: 4223 mm
Šířka: 1793 mm
Výška bez střešního nosiče: 1644 mm
Výška se střešním nosičem: 1681 mm
Rozvor: 2578 mm
Zavazadlový prostor: podle našich informací výrazně méně než u Octavie Combi (580 litrů), oficiálně až 1760 litrů

Rozhodující tedy bude, jako dnes ve všem, cena. Oficiálně sice ještě nezazněla, ale z neoficiálních zdrojů by se měla pro model 1,2 s pohonem pouze přední nápravy pohybovat na hranici 400 000 korun...

Podívejme se na konkurenci:

Škoda YetiNissan QashqaiToyota RAV 4Hyundai TusconKia SoulDélka:4223 mm4315 mm4395 mm4325 mm4105 mmŠířka:1793 mm1780 mm1815 mm1795 mm1785 mmVýška:1644 mm (se střešním nosičem 1681 mm)1615 mm1720 mm1680 mm1610 mmRozvor:2578 mm2630 mm2560 mm2630 mm2550 mmZavazadlový prostor:až 1760 l410 l586 l325 - 805 l340 - 818 lZákladní motorizace:1.2 TSI - 77 kW1.6 - 84 kW2.0 VVT-i - 112 kW2.0i - 104 kW1.6 CVVT - 93 kWZákladní cena:399 900,- Kč ???451 900,- Kč539 900,- Kč549 900,- Kč299 980,- Kč

autor: pgj
Spustit audio