Ženeva 2012: Fiat 500L – Torino Long Coctail

12. březen 2012 15:00

Subaru je proslavené svými čtyřkolkami, Ferrari sportovními vozy, Mercedes luxusními auty, a když se někoho zeptáte, kdo že umí nejlépe malá auta, většina z nás odpoví, že italský Fiat. Jejich modely 500, 125, Uno nebo Punto jsou proslulé. Ovšem automobilka umí i něco víc. Na základě malého vozu do města postavit auto, které je a není malé.

Píše se rok 1956. Elvis Presley sesazuje z trůnu Little Richardse a v automobilovém světě působí stejnou revoluci Fiat Multipla. Auto pro šest lidí na čtyřech metrech délky, které vzniklo z legendární šestistovky, vyrábělo se 14 let a vyrobilo se ho na 240 tisíc kusů. Odmlčelo se před příchodem roku 1998.

V něm spatřilo světla světa auto, které pro mnohé bylo tak ošklivé, až se do něj beznadějně zamilovali a nedají na něj dodnes dopustit. Novodobá multipla opět přišla s řešením šesti míst ve dvou řadách sedadel na čtyřech metrech délky. Fiat však ubral s její další generací na osobitosti, auto se zařadilo do průměru a jeho šeď a neúspěch, daný i nepochopením zákazníků, vedly v roce 2010 k ukončení výroby.

Teď jsme v roce 2012 a opakuje se stejný scénář jako před 56 lety. Na základě nesmírně populárního retro modelu Fiat 500, který byl vzkříšen v roce 2007, se rodí prodloužená verze označená písmenem L. „Nový Fiat 500L je jednoznačným důkazem, že před pár lety představená 500 je skutečně malý velký vůz. Její platformu využívá kabriolet a nyní i prodloužená verze,“ popisuje Janka Konečná z českého a slovenského zastoupení turínské automobilky.

Multipla byla jiné auto v jiné době

Fiat však nechce o jménu Multipla ani slyšet. „Fiat 500L a Multipla se nedají srovnávat, jsou to dvě rozdílná auta, která navíc vznikla v jiné době. Multipla je jeden z nejoblíbenějších modelů Fiatu, který má do dnešního dne spoustu příznivců, ale je to úplně jiné auto,“ říká Konečná.

Fiat 500L je oproti standardnímu modelu o 59 cm delší, 15 cm širší, 17 cm vyšší, vychází z pandy a hlavně má pět dveří

Bylo to jiné auto, ale jeho osobitost se dá s novou 500L srovnávat. A to nemluvíme o tom, že měří prakticky stejně – zase jsou to čtyři metry. Bohužel Italové si na stánku bedlivě střeží uzamčené auto a nahlédnout dovnitř nelze. Budeme si tedy muset počkat až na jízdní premiéru, s čím tentokrát přijdou uvnitř.

Každopádně Fiat 500L je tady a bude i na silnicích nepřehlédnutelný. A když si malou „pětistovku“ představíte v úzkých uličkách v okolí římského Kolosea, jaký obrázek by v kalendáři na stěně naší garáže byl u 500L? „Je to přesně auto, které se bude hodit jak do úzkých uliček Říma, tak i na pláž nebo do hor,“ dodává Janka Konečná.

Informace o technických datech Fiat zatím mnoho neposkytl. Pokud jde o motory, tady je poměrně jasno. Nový fiat má být nabízen s pěti motory včetně „motoru roku“ 0.9 TwinAir a naftové třináctistovky. Velikost kufru zatím můžeme jen odhadovat, ale protože auto je o půl metru delší než nedávno představená panda třetí generace, do které se vejde 225 litrů nákladu, mohl by se objem kufru blížit 300 litrům. Ale nechme se překvapit, tohle auto má totiž ještě trumfy v rukávu. Třeba o deset centimetrů delší sedmimístnou verzi.

autor: pgj
Spustit audio