Zimní pneu povinné všude až za rok

16. říjen 2009 13:00

Řidiči budou muset od 1. listopadu stejně jako loni používat na dálnici D1 zimní výbavu. Oproti loňsku se však rozšířil počet kilometrů, kde bude platit značka Zimní výbava. Letos to bude už od 66. kilometru, od sjezdu na Loket a Čechtice, až po 162. kilometr, ke sjezdu na Velkou Bíteš. Ovšem značka by se měla objevit i na přilehlých sjezdech a komunikacích, takže povinnost zimního obutí na autech bude platit téměř po celé Vysočině.

Značka Zimní výbava má docela zvláštní historii - vyhláška o jejím zavedení začala platit v horkém létě v červenci 2008 s tím, že její platnost bude od listopadu do konce dubna. Pak jsme byli ubezpečováni, že rozhodně nebude umístěna na dálnicích, jen na vybraných silnicích nižších tříd. Jenže posledního října loňského roku ministerstvo oznámilo, že značka bude i na části dálnice D1. Na jaře se pak kvůli počasí narychlo zkracovala její platnost z dubna na březen.

Letos těmto zmatkům chtěli úředníci předejít a už 15. října rozhodli, že značka Zimní výbava bude platit na stokilometrovém úseku D1. Ale zase to bylo pozdě - už tři dny dost vydatně sněží. A tak se nabízí otázka - nebylo by lepší stanovovat povinnost zimní výbavy celoplošně a třeba v závislosti na počasí, nikoli na datu?

"Uvažuje se o změně legislativy, že by stejně jako v Rakousku byly zimní pneumatiky povinné. Změna zákona je však náročný proces a trvá zhruba rok. Pravděpodobné je, že v další sezóně 2010/2011 budou muset mít všechny automobily zimní pneumatiky. Předpokládaný termín platnosti zůstane stejný jako v současné době, tedy od 1. listopadu do 31. března příštího roku," nastiňuje budoucnost Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

To se tak rozhodlo i proto, že podobně jako před pár lety s celoplošným svícením řidiči už sami zjistili, že zimní pneumatiky jsou v zimě důležité.

"Nechali jsme si udělat studii z centra dopravního výzkumu. V ní stojí, že rozložení prodeje pneumatik letních a zimních je totožné, přibližně 50:50 včetně nově prodávaných vozidel. Vycházíme z informace, že lidé, kteří mají celoročně vozidlo v provozu, zimní pneumatiky mají. Problém je spíš u lidí se starými auty, například se starými škodovkami, u kterých cena pneumatik může přesahovat cenu vozidla. Nám jde však především o bezpečnost silničního provozu, a proto se tito lidé budou muset přizpůsobit," vysvětluje Karel Hanzelka.

Ale to bude až za rok. V této sezóně ukládá legislativa použití zimní výbavy jen tam, kde je modrá příkazová značka s bílou sněhovou vločkou. Bohužel nejde o rozhodnutí centrální. O instalaci značky rozhodují správci jednotlivých komunikací.

"Museli bychom potkat všech 14 krajů, 200 obcí a ministerstvo. Snažíme se vytvořit ucelený přehled, který by měl být od 1. listopadu na webu ministerstva dopravy," říká Karel Hanzelka.

Značka Zimní výbava pod hrozbou jednoho trestného bodu a pokuty až 2000 korun přikazuje řidičům osobních aut použití zimních pneumatik s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry. Zimní výbavu si však musejí pořídit také majitelé nákladních aut.

"Klasická zimní pneumatika se u nákladních vozidel nepoužívá. Ne že by neexistovala, ve Skandinávii se normálně využívá, ale kamion pohybující se ve středozemních podmínkách by pneumatiku zničil. Proto pro kamiony existuje takzvaná záběrová pneumatika, která se obouvá na poháněnou nápravu vozidla. Pro naší vyhlášku je dostačující a je tedy považována za zimní," popisuje Karel Hanzelka.

Teoreticky by tak měla být nákladní auta na zimu připravena vždy, ale v praxi - jak jsme už letos mohli vidět - je to jinak. Podstatné je totiž také to, aby záběrová pneumatika měla minimální hloubku dezénu 6 milimetrů. Tolik tedy legislativa. Zdravý rozum říká, že v zimě se má jezdit pouze se zimní výbavou. Je to výrazně bezpečnější.

autor: evk
Spustit audio