Zimní pneumatiky v ČR? Povinné i nepovinné
Jedna věc je povinnost, druhá zdravý rozum. Kdo sází spíše na to druhé, už na svém autě má zimní pneumatiky a o minulém víkendu to určitě ocenil. Ostatní motoristy k výměně letních pneumatik za zimní donutí až 1. listopad. Od tohoto data totiž u nás platí povinnost mít na autě zimní obutí, i když jen za určitých okolností.
Podobný legislativní paskvil nenajdeme snad nikde v Evropě. Ve většině zemí má používání zimních pneumatik jasně dané podmínky. Buď je podstatné datum (jako na Slovensku), nebo konkrétní oblast (jako v Itálii), nebo zimní počasí (jako v Německu). To jen u nás platí prakticky všechny varianty dohromady. Potěšitelné snad je pouze to, že oproti loňsku se nic nemění.
„V období od 1. listopadu do konce března je povinnost používat zimní pneumatiky v případě, že se na vozovce nachází sníh, led či námraza nebo v situacích, kdy je možné výskyt těchto podmínek očekávat,“ konstatuje Šárka Homfray z Legislativního odboru ministerstva dopravy.
Vidíš značku Zimní výbava? Zapomeň na počasí
V případě, že je na silnici značka Zimní výbava, je nutné mít zimní kola za každých okolností. „Umístění značky Zimní výbava záleží na rozhodnutí o konkrétní místní úpravě pravidel provozu na pozemních komunikacích. Pokud bude takováto značka na silnici umístěna, je nutné mít na autě zimní výbavu bez ohledu na počasí,“ dodává Homfray.
Sami řidiči z této povinnosti-nepovinnosti nejsou zrovna nadšeni. „Ta značka je tam snad pro někoho, kdo vyjede autem jednou za měsíc. Podle počasí se přece jezdit nedá. Mně stojí auto před barákem, a když ho potřebuji, tak s ním jedu. Přezouvání by mělo být celoplošné.“
„Zcela určitě bych legislativně uzákonil celoplošné užívání zimních pneumatik. Na letních to totiž není žádná legrace,“ odpověděli posluchači v naší anketě.
To určitě ví každý, kdo v sobotu musel na letních pneumatikách vyjet na silnice pokryté rozježděnou břečkou, na kterou stále sněžilo. Letní kola jsou v takových podmínkách prakticky neřiditelná. Naopak zimní pneumatiky díky své měkčí směsi mají na studené vozovce výrazně lepší přilnavost už při teplotách pod sedm stupňů a na sněhu pak samozřejmě lepší záběr.
Legislativa se možná bude měnit
I to je důvod, proč dopravní policisté chtějí prosadit povinné zimní pneumatiky bez ohledu na počasí. „Jednali jsme o tom na ministerstvu dopravy po vyhodnocení loňské zimy, i když ta byla specifická, protože převážná část byla teplejší a nebyla potřeba používat zimní pneumatiky. Nicméně i tak jsme došli k závěru, že by bylo možné zvážit povinné zimní obutí v termínu od–do. Činnost policie by se pak soustředila do rizikových období s ohledem na povětrnostní podmínky,“ popisuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
Policista může udělit řidiči blokovou pokutu až dva tisíce korun za nepoužití zimní pneumatik, ovšem i v případě, že zimní kola sice má, ale s dezénem menším než čtyři milimetry. Nákladní auta musejí mít v zimě záběrovou pneumatiku s minimálně šestimilimetrovým dezénem.