Zimní start dá motoru zabrat
Studený start znamená pro auto daleko větší zátěž než, když už je motor ohřátý. Navíc dochází k jeho nadměrnému opotřebení, mimo jiné i proto, že musí překonávat daleko větší odpory, olej je studený, a tak dále. Moderní auta jsou ale připravena i na extrémní mrazy. Na druhou stranu, sami můžeme šetrným zacházením a rozumným přístupem přispět k delší životnosti motoru. Hranice, kdy se motor vyrovnává s takzvaným studeným startem, je záležitostí nastavení.
"Obecně nastavená hranice obohacení motoru nebo studeného startu je kolem 5° C, to znamená, že už v této chvíli se u některých typů automobilů aktivuje například žhavení, nebo se jinak nastavuje předstih, případně předstřik - záleží na tom, jaký máme motor. Kolem 0° C už je to stoprocentní, u některých vozů dokonce již kolem 5° C," vysvětluje Zbyněk Sedlář ze společnosti Knoll.
U moderního motoru se řidič prakticky o nic nestará. Vše za něj udělá elektronika a sytič bychom hledali marně. Je-li motor správně seřízen a máme v pořádku baterii, pak by u benzínového motoru neměl nastat žádný problém. To u naftového hrozí ještě jedno riziko.
"Vznětový motor to má poměrně těžké, zejména startér. Na druhé straně, pokud je motor v pořádku a má v pořádku kompresi, pro moderní motory není problém ani - 20° C. Jediný problém, který může postihnout například řidiče - šetřílky, je nekvalitní palivo. Pak může dojít k zamrzáni nafty. První start se nám například velice dobře podaří, ale záhy auto "chcípne", nejde nastartovat, a důvodem je usazování krystalků vody, parafínu nebo ostatních přísad v palivovém filtru."
Pro zimní start, pak u jakéhokoli auta platí následující postup.
"Doporučuji všem nejprve zmáčknout spojku, abych ulehčil odpor převodovky a abych vyloučil, že mám zařazený rychlostní stupeň. Pokud chci ulehčit baterii, vypnu všechny spotřebiče. Poté začnu startovat."
A oblíbené dilema: nechat motor v mrazu zahřát nebo nastartovat a vyjet?
"Určitý krátký start, to znamená ohřátí vozidla spojené s oškrábáním okna, žádnému autu neuškodí. Ale určitě by auto nemělo běžet 10 - 15 minut. To už je naprosto zbytečné. Jednak se tvoří exhalace a druhak dochází k smývání olejového filmu a vyššímu opotřebení motoru, zejména u benzínových motorů."
Důležité v tomto případě je to, že by auto neměla okamžitě po nastartování čekat nadměrná zátěž, například kdybychom jeli s naloženým přívěsem nebo do prudkého kopce. Auto by se mělo zahřívat pozvolna a jako celek, ale krátké ohřátí před jízdou mu tedy neškodí.