Zimní údržba za rok jinak. Do hry by měly vstoupit menší firmy

1. listopad 2012 11:50

Jsou to paradoxy. Silničáři už na zasněžené cesty vysypali dva tisíce tun soli a najeli 46 tisíc kilometrů a přitom teprve dnes začíná nepřetržitá pohotovost zimní údržby. Letos je na ni vyčleněno o 190 miliónů korun víc než před rokem, takže by ani dřívější nástup zimy neměl kvalitu údržby ovlivnit.

Za rok by to však mohlo být jinak. Končí totiž dosavadní smlouvy a ministerstvo dopravy chystá převratný způsob údržby silnic – nejen v zimě, ale v průběhu celého roku.

V současné době má ministerstvo dopravy deset příkazních smluv s jednotlivými krajskými správami a údržbami silnic. Ty si však především na zimní údržbu najímají další dodavatele. Právě tento mezikrok by ministerstvo chtělo zrušit a mít uzavřené smlouvy přímo s firmami, které budou za údržbu konkrétní silnice zodpovědné v zimě i v létě.

„Nová soutěž je dělena na oblasti zhruba ve velikosti okresu. Ty půjdou lépe spravovat menšími společnostmi, které nemusejí být celokrajskou organizací zaměřenou na údržbu silnic. Nicméně předpokládáme, že i současní dodavatelé se budou soutěže účastnit,“ přibližuje Milan Dont, ředitel Odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy.

Nový model by měl přinést finanční úsporu

Ministerstvo si od nového způsobu údržby silnic slibuje především finanční úsporu. A to nejen díky většímu konkurenčnímu prostředí. „Chceme přijít s modelem, kdy část platby dodavatelům bude paušální – tedy i když bude mírná zima, dodavatel bude mít jistotu, že prostředky, které byly investovány do techniky, vybavení skladu a podobně, bude moct amortizovat.

Na druhé straně, v případě tuhé zimy náklady ze strany státu nebudou nadměrně narůstat, takže rozdíly v nákladech mezi mírnou a tuhou zimou by neměly být tak velké,“ vysvětluje Dont. Ještě do konce roku by mělo být vypsáno výběrové řízení, aby za rok mohly začít fungovat nové šestileté smlouvy s jednotlivými dodavateli.

Změny v údržbě silnic by měli poznat i motoristé. „V létě bude mít dodavatel na starosti klasickou cestářskou práci. Jeho zaměstnanci budou pravidelně každý týden projíždět stanovené komunikace a odstraňovat zjevné závady jako například narovnání nebo vyčištění dopravního značení či odstranění překážek, které se objeví na vozovce.

Pokud závadu nebudou schopni odstranit, označí ji, aby nevytvářela nebezpečné situace, a potom se bude jednat přímo s Ředitelstvím silnic a dálnic na jejím odstranění v rámci jiných kontraktů,“ komentuje Dont.

Konečně by se mohlo pracovat po celou sezónu

ŘSD už letos udělalo podstatný krok k tomu, aby silnice a dálnice byly opravovány včas a hlavně za správného počasí. Doposud se teprve na jaře zjišťovalo, co se musí opravit, a pak se vypisovalo výběrové řízení, takže samotná oprava začala nejdříve o prázdninách a častokrát končila za ranních mrazíků v závěru roku. Nově se začnou velké opravy chystat už na podzim.

„Například opravy mostů, které jsou opravdu oříškem, musí probíhat v průběhu celého roku, protože za polovinu stavební sezóny to nelze stihnout. Výběrové tendry proto běží už v současné době, aby se hned na jaře mohlo začít pracovat,“ uzavírá generální ředitel ŘSD David Čermák.

autor: evk
Spustit audio