Zimní výbava nestačí, na řadu přicházejí sněhové řetězy
Do hor se jezdí za sněhem, a tak motoristé musejí počítat s tím, že sníh bude nejen na sjezdovce, ale i na vozovce. Ve většině horských středisek se navíc nesmí používat sůl, a proto se pouze odhrnuje sníh pluhem a silnice sype kamennou drtí. Může se tedy snadno stát, že když sněží, ani zimní pneumatiky nepomohou a je potřeba vytáhnout sněhové řetězy. Na některých místech dokonce povinně.
Existuje totiž příkazová značka Sněhové řetězy, kterou mohou silničáři podle situace instalovat na cestu. U těch horských to občas dělávají. Řidič je pak povinen pod pokutou dvou tisíc korun sněhové řetězy na kola nasadit, což může být docela problém, pokud do hor přijel před týdnem bez nich.
Ovšem nejen proto je dobré sněhové řetězy mít. Na zasněžené silnici jsou totiž nenahraditelné. „Jednak zlepšují vedení automobilu – překonávají základní fyzikální problém, kterým je malý součinitel tření na sněhu. Bez nich bychom se ani nemuseli rozjet. Dále zlepšují přilnavost točivého momentu, takže s nimi vyjedeme i prudší stoupání, a mimo to i lépe brzdí,“ přibližuje hlavní výhody sněhových řetězů Tomáš Svoboda ze společnosti Autopotřeby Praha.
Hlavní tahy často blokují uvíznuté kamiony
Například v Krkonoších, kde už teď je na mnoha místech značka Zimní výbava, se chystají instalovat zmíněnou značku Sněhové řetězy. Jak nám potvrdil Pavel Pospíšil z liberecké Správy a údržby silnic, v této sezóně budou monitorovat situaci, aby zjistili, kde je nutnost řetězů nejvyšší.
„Hlavně na hlavním tahu směrem na Harrachov. Tam bychom chtěli značku Zimní výbava umísťovat z důvodu častého blokování silnice nákladní dopravou. Co se týká značky pro osobní automobily, situaci zatím mapujeme – ve kterých lokalitách bychom ji mohli používat,“ říká Pospíšil. Je tedy víc než pravděpodobné, že sněhové řetězy budou muset zdomácnět i v kufrech aut, která jezdí za lyžováním jen do českých hor.
Značku Sněhové řetězy budete v horách vídat častěji
V zahraničí je to zcela běžné a v Alpách je mnoho cest, na které se bez řetězů nesmí. A tak jako teď řidiči musejí počítat s tím, že na některých silnicích jim značka Zimní výbava přikazuje použít zimní pneumatiky bez ohledu na počasí, budou se častěji setkávat i s povinným používáním sněhových řetězů.
„Rádi bychom měli nebezpečná místa označena trvalou dopravní značkou, a pokud by někde vznikl kalamitní stav, značku bychom využili i tam. Pro řidiče je samozřejmě lepší, aby dostal informace už před začátkem sezóny a mohl cestu dopředu naplánovat. Protože potom by se mohlo stát, že přijede pod kopec, kde zjistí, že musí nasadit sněhové řetězy, ale ty zůstaly doma,“ vysvětluje Pospíšil.
Podobně jako u jiných doplňků se dají koupit řetězy nejrůznější kvality a ceny, od těch nejlevnějších a někdy hodně složitě se nasazujících za zhruba pětistovku až po značkové samoupínací řetězy za třeba sedm tisíc korun. Vybírat bychom měli podle toho, kam a jakým autem jedeme a také jak často asi budeme řetězy používat.