Zlato? Dřevo? Karbon? Fólie umí vše
Kdo by neměl rád nové věci? Stačí sledovat cyklus obměny mobilních telefonů a je vám jasné, že takových lidí je většina. A na to sází výrobci nalepovacích fólií na auta – nabízejí obrovskou škálu nejrůznějších textur a barev, které váš vůz zcela změní, aniž byste ho lakovali.
Auto můžete mít díky tomu dokonce třeba celé jakoby z ryzího zlata. Polep se výborně hodí například na BMW X6, případně Audi Q7, Porsche Cayenne nebo Mercedes GL – tedy auta, která často bývají označována jako expresivní, v určitých kombinacích a úpravách dokonce jako vulgární. „V Německu jsou takové barvy zakázané. Abych vám řekl pravdu, my to používáme jen pro reklamní účely, protože takové barvy, jako je například zlatá, stříbrná, chromová vyvolají poptávku,“ říká Jan Mašek, zástupce výrobce fólií 3M.
Pokud by majiteli zlatého nebo stříbrného vozu vadilo, že nemůže do Německa, může své peníze – v tomto případě tedy zhruba sto tisíc korun, utratit i jinak. „Zákazníci si můžou nechat udělat například dřevěné auto, karbonové, matné nebo dokonce se speciální barvou. Na auto si můžou nechat vytisknout, co chtějí. Opravdu se meze nekladou.“
Omezením je jen vkus, avšak vykládejte to majiteli X6, který chodí neustále v teplácích ověšený zlatými řetězy a prsteny. Ovšem dělat z polepů jen záležitost pokleslého vkusu by nebylo korektní. „Pokud si řidič koupí vozidlo a má strach, aby mu ho někdo nepoškodil klíčem nebo aby netrpělo v běžném provozu, může to jednoduše vyřešit čirou fólií,“ radí opět Jan Mašek.
Čirou fólií bývají ošetřovány mnohé nové vozy už přímo z výroby – jde například o vstupní prostor kufru, prahy, blatníky nebo kapotu. „Polyuretanová fólie – její cena se pohybuje okolo 1500 Kč za metr čtvereční. Musíme také připočítat práci, která je u této fólie komplikovanější.“
Sazby se pohybují od dvou set do pěti set korun za hodinu práce. Polep celého vozu velikosti fabie vyjde s prací i s materiálem zhruba na patnáct tisíc korun. Na vše dostanete pochopitelně záruku – v případě nejlepších materiálů a nejlepších dílen až pět let. Některé závady se ale projeví už dřív.
„Některé vady se mohou projevit už za dvanáct hodin. Například druhý den po vyzvednutí vozidla na některých místech může fólie vyskákat. Nebo když si řidič nechá nalepit fólii na jaře, v letních teplotách se občas projeví vady. Záruka je tedy opravdu důležitá, a proto bych na ni dbal, aby se měl nespokojený zákazník kam vrátit,“ uzavírá Jan Mašek.
Ať už uvažujete o změně barvy celého auta, nebo o čirých ochranných fóliích, nebo jen o tzv. rychlých pruzích, nebo černé střeše, zajeďte svůj úmysl nejprve probrat se speciality, ideálně do více společností. V ohrožení je nejen výsledná vizáž vozu, avšak také samotný lak, který v některý případech může jít z auta dolů, se strhávanou fólií. Rozhodně tedy platí, že je rozumné hledět nejen na cenu, ale také na ohlasy předchozích zákazníků.