Zlepšili se řidiči s novým školním rokem?

10. září 2007 13:05

Máme za sebou první školní týden a tak jsme chtěli vědět, jestli se to podle vás k lepšímu odrazilo i na našich silnicích. A bohužel výsledky naší internetové ankety naprosto jednoznačně říkají, že ne. Alespoň si to myslí většina hlasujících - 90 procent, zatímco zbývajících 10 procent respondentů má pocit, že se chování našich řidičů se začátkem školního roku zlepšilo. V každém případě se i na silnicích je vidět, že skončily prázdniny a začala škola.

"Nárůst dopravy oproti prázdninám, ale i oproti období před prázdninami je velký. Já jsem nikdy neviděl tak dlouhé kolony na magistrále, od Chodova až po ulici IP Pavlova, což je nějakých 7 - 8 kilometrů. A stejné je to i na jižní spojce. Nevím, jestli si řidiči koupili další auta, nebo začalo do Prahy jezdit víc lidí, ale ten nárůst je znatelný," stěžuje si Bohuslav Beneš, naše motohlídka, která den co den sleduje provoz v pražských ulicích.

Možná to je i tím, že letošní září je hodně studené a deštivé, takže mnoho lidí raději jede autem. Zlepšilo se chování jejich řidičů?

"Myslím si, že ne. Lidé jezdí neohleduplně, protože je k tomu stát nutí."
"Pořád stejně."
"Myslím si že ne, že je to pořád stejné, že to nemá žádný vliv."
"Akorát je hustší provoz, ale jinak v tom není rozdíl."

Zdá se tedy, že první školní týden větší ohleduplnost na silnice nepřinesl, i když naše radiožurnálová motohlídka Bohuslav Beneš má trochu jiný názor.

"Z té pražské dopravy mám takový dojem, že řidiči si už na přechody zvykly a pouští chodce, dokonce i když k tomu není třeba zas až tak velký důvod, jsou třeba rozjetí a najednou zastaví auto velice prudce, což je nebezpečné. Třeba na jižní spojce je to markantní. Tam dříve jezdili řidiči 100 km/h, dnes jezdí osmdesátkou. Sem tam se sice najde nějaký pirát, ale opravdu si myslím, že situace se uklidnila a řidiči jezdí daleko více podle pravidel. Možná je to jenom chvilkový efekt a v průběhu týdnů se to změní, ale ty první dojmy jsou takové."

Přesto se počet dopravní nehod na přechodech pro chodce stále zvyšuje. Ve statistice sice ještě nejsou události z prvního školního týdne, ale když srovnáme leden až srpen za posledních osm let, pak letos řidiči způsobili druhý nejvyšší počet těchto nehod, když téměř dotahují kritický rok 2001. A i proto mnohé obce posilují ostrahu přechodů pro chodce, když využívají vitality a ochoty tamních důchodců. Například v Mladé Boleslavi prošlo školením už na jaře 13 penzistů, kteří pomáhají dětem přecházet přes silnici. A podle zkušeností jednoho z nich, jsou žáci výrazně ukázněnější než řidiči.

" Já říkám i panu řediteli 4. základní školy, když se s ním kdykoliv potkám, že jeho žáci převyšují řidiče ve slušnosti na komunikacích nejméně o dvě koňské hlavy. Třeba i ti z devátých tříd. Měl jsem původně z této kategorie žáků strach, ale i tyto děti se mnou velice slušně spolupracují. Co se týká řidičů, jsou tu problémy, ale jsou to úplně jiné problémy než poslouchám při různých jiných debatách. Nejsou to řidiči kamionů, nejsou to řidiči motocyklů, ale jsou to zejména řidiči malých motorových vozidel," říká Josefa Kestlera.

Ve středočeském kraji nezůstali jen u živých lidí, ale nakoupili také 200 papírových figurín policistů, sázejíc na psychologický moment, kdy řidič z dálky nerozezná, že jde jen o papírovou maketu a nikoli živého strážce zákona a pro jistotu ubere rychlost na nejvyšší povolenou. Obce mají o papírové policisty zájem.

"Zdálky to nepoznáte. Zkušenost je taková, že když maketa toho policisty nestojí stále na stejném místě, ale přemísťuje se po různých místech v obci, tak to skutečně funguje," tvrdí Tomáš Kalkus z firmy Proznak.

A aby to fungovalo stoprocentně, tak je dobré alespoň občas papírové policisty vystřídat živými.

autor: evk
Spustit audio