Značková vrakoviště?!
Máte doma staré auto? Tak to jste se možná na tenhle rok, tedy na rok 2007, obzvlášť těšili. Protože ušetříte! Likvidace starého šrotu, automobilu, totiž měla být bezplatná pro všechny kompletní vraky. I když už předtím se v některých oblastech čas od času objevovaly nabídky některých zpracovatelů autovraků na bezplatnou likvidaci autovraku, bylo to obvykle časově omezené nebo muselo jít o auto vyrobené po 1. červenci 2006. Od nového roku ale mělo být téměř všechno jinak.
Naši pravidelní posluchači vědí, že autovrakům se nevěnujeme poprvé. Vzpomeňte na to, když jsme se skrytým mikrofonem zjišťovali, co o tomto nařízení věděli úředníci před dvěma lety. Připomeňme si teď, co nám před půlrokem říkali na Magistrátu hlavního města Prahy: "U třetího roku by mělo platit, že povinnost bezúplatně převzít vybrané autovraky platí i pro vozidla uvedená na trh před 1. 7. 2002, ovšem při podmínkách vymezujících, jaké části musí obsahovat," tvrdil v loňském roce Vladimír Macourek.
Jaká je realita 2007? Podle Pavla Tunkla ze Svazu dovozců automobilů jsou tu opět potíže. "Potíž z pohledu veřejnosti bude pravděpodobně v tom, že ke sběru je pověřeno více než 400 pracovišť v republice, kdežto smluvní podmínky s jednotlivými značkami automobilů má řádově kolem 150 firem. Ostatní tedy zatím povinnost odebírat auta zdarma nemají."
Kde že se tu najednou bere Svaz dovozců automobilů? Od letoška se totiž o likvidaci autovraků mají, zjednodušeně řečeno, začít starat právě jednotlivé značky, které svaz zastřešuje. Původně mělo jít dokonce z každého nově prodaného vozu na likvidaci vraku 5 000 korun, což ale prý nakonec není potřeba.
"Je to z toho důvodu, že materiálové vytěžení celého auta, respektive auta, které má původní díly, je takové, že zaplatí jeho rozebrání, nebo můžeme říct zničení."
Za likvidaci neúplného autovraku, přičemž co je a není kompletní autovrak, stanovuje zákon o odpadech, a ne vrakoviště, se musí platit i v tomto roce.
"Platí to u našich smluvních partnerů a neplatí u ostatních firem, které možná, což nechci tvrdit, svého postavení zneužívají."
A to tak, že by mohli chtít peníze i za likvidaci kompletního vraku. Možná vás zajímá, jak to odhalit dřív, než přímo až na místě.
"Pokud vím, tak jediný úplný přehled je pouze na našem portálu v sekci "životní prostředí", to znamená sda-cia.cz, kde je mapa České republiky. Tam jsou uvedeny všechna naše pracoviště, a to jak pro značku Škoda, tak pro všechny naše členy."
Kromě toho, že v takovém podniku nebudou chtít peníze za kompletní vrak, je tu ještě jedno výrazné plus.
"Podpořili jsme informační systém, který měl být zaveden povinně pro všechny subjekty zabývající se sběrem a likvidací vozidel. U našich smluvních partnerů toto existuje, takže přesně ve smyslu zákona máme přehled, kolik vozidel do systému přišlo, jak byly zlikvidovány, a jaká byla výtěžnost, která je dána zákonem. Samozřejmě tím, že tento systém zatím není povinný pro všechny subjekty, tak se také stává, že vozidlo je částečně rozebráno, některé díly využity a zbytek nevyužitelných dílů je pak někam odložen."
To ale pak celá likvidace autovraků postrádá smysl...