Znáte své auto?
Zajímavou otázku jsme vám dávali po celý uplynulý týden na našich webových stránkách. Chtěli jsme totiž vědět, jestli jste si někdy přečetli návod na obsluhu svého vozu. 69 procent hlasujících se ukázalo jako prozíraví řidiči, protože hlasovali pro možnost ano, 22 procent hlasujících naopak návod k autu nikdy nevidělo a zbývajících 9 procent do návodu nahlédlo až při nějakém problému na voze. Proč není dobré návod k autu přehlížet?
Ze zákona musí mít každá věc návod k použití, a to v českém jazyce. Nepřekvapí tedy, že stejné je to i u auta, jak potvrzuje prodejce Petr Sejkora z Autokomplexu Menčík.
"Bere se to spíš automaticky - ke všemu musí být český návod. Kdyby tam případně nebyl, tak by se lidé jistě ptali, kde je návod k obsluze. Ten totiž podrobně popisuje všechny detaily na voze. Součástí návodu k obsluze je takzvaný zkrácený návod, který vystihuje nejzákladnější prvky ovládání. Například popisuje kontrolky na přístrojové desce, které se na vás během cesty někdy rozsvítí."
Ale pozor, návod k obsluze musí mít i v bazaru kupovaný vůz, kde se ale většinou sháníme spíš po servisní knížce. Možná i proto, že náš vztah k návodům je různý. Někdo je čte, jiného to ani nenapadne.
"Přiznám se, že ne. Samozřejmě, byly i nějaké detaily, na které jsme se potřebovali do návodu podívat, ale spíš ho studoval manžel a mě potom poradil."
"Ano, studovala. Potřebovala jsem vyměnit žárovku, ale nakonec jsem stejně jela do servisu."
"Ano, studoval. Chci vědět, co daný výrobek umí, takže jsem ho pročetl ještě před tím, než jsem začal jezdit."
"Neměl jsem potřebu. To je poslední věc, kterou studuji."
Hodně záleží i na tom, jaký máme k autu vztah. Jestliže je pro nás spotřební věcí, pak se spíše spoléháme na své zkušenosti s předchozími vozidly, ovšem pokud si pořizujeme rodinný klenot - a je úplně jedno v jaké hodnotě - pak je návod k obsluze věcí nezbytnou.
"Jsou třeba lidé, kteří si studují návod dopředu. Prostě už se nemohou dočkat předání vozu, a tak si krátí čas tím, že studují návod. Lidé si dokonce připraví seznam otázek, se kterým potom přijdou," přibližuje své zkušenosti prodejce Petr Sejkora.
Výrobce se samozřejmě snaží ve všech svých modelech dodržovat zhruba stejnou ergonomii, ale přece jen může - v závislosti na výbavě - nastat problém z neznalosti.
"Dochází k modernizaci. Příkladem je třeba otevírání víčka palivové nádrže, kde se to stále mění. Stalo se mi, že i školitel měl s víčkem od nádrže problém, přestože to znal z předchozího modelu. Když přijel k pumpě, tak najednou zjistil, že neumí otevřít nádrž."
A v tom okamžiku přichází na řadu návod k obsluze. V něm se dají vyčíst ale i jiné podstatnější věci pro bezpečný a úsporný provoz auta.
"Lidé studují návod, aby se dozvěděli, jak vůz zajet, jak se o něj starat, kde jsou pojistky, jak vyměnit žárovku a hlavně jak se o auto celkově starat."
A podceňovat by toto čtivo neměli ti řidiči, kteří přešli ze starších vozů na nové, protože - jak potvrzuje odborník na motory Pavel Štěrba z TÜV-SÜD - neznalostí nového motoru mohou zbytečně zvyšovat spotřebu svého vozu.
"Dnešní motory jsou koncipovány tak, že pokud brzdíte motorem, tak se zavře přívod paliva a v tu chvíli je spotřeba nulová. Pokud vyřadíte rychlost na neutrál, tak máte volnoběžnou spotřebu paliva. Takže při vyřazené rychlosti je spotřeba vyšší."