Znáte své auto?
Časy se mění a auta také. Ještě před pár lety stačilo vědět, kde se v autě rozsvěcují světla a jak se řadí zpátečka, ale dnes už by to nestačilo. A proto stále častěji saháme po návodu k použití. Alespoň to vyplývá z naší internetové ankety, podle které 86 procent respondentů už někdy četlo návod k použití svého auta, další dvě procenta ho začala hledat v situaci, kdy nevěděla, co dělat. Naproti tomu 11 procent řidičů nikdy návod neotevřelo, jenže proto možná nevyužijí všechny funkce svého auta.
Potvrdil mi to například tento řidič, čerstvý majitel nového Peugeotu, ještě s převozním číslem.
"On toho umí až příliš, všechny funkce ještě neznám."
A proto je dobré si návod přečíst podrobně, aby byl člověk v obraze. I auto, tak jako každá spotřební věc, musí mít ze zákona návod k použití v českém jazyce.
"To je automatická záležitost, protože ke každému výrobku musí být český návod. Kdyby tam nebyl, lidé by se divili, proč v autě chybí. Návod se snaží podrobně popsat všechny detaily na voze. Existuje i tak zvaný zkrácený návod, který popisuje nejzákladnější prvky ovládání, jako například kontrolky na přístrojové desce," říká Petr Sejkora z Autokomplexu Menčík.
Ale pozor, návod k obsluze musí mít i kupovaný vůz v bazaru, kde se ale většinou sháníme po servisní knížce. Možná i proto, že náš vztah k návodům je různý. Někdo je čte, jiného to ani nenapadne. Hodně záleží i na tom, jaký máme k autu vztah. Jestliže je pro nás spotřební věcí, pak se spíše spoléháme na své zkušenosti s předchozími vozidly, ovšem pokud si pořizujeme rodinný klenot - a je úplně jedno v jaké hodnotě - pak návod k obsluze je věcí nezbytnou.
"Jsou třeba lidé, kteří si už týden dopředu studují návod a připravují se na nové auto, protože se ho prostě nemohou dočkat. To může být užitečné v tom směru, že si majitel vozu už může připravit nějaké otázky," přibližuje své zkušenosti prodejce Sejkora.
Výrobce se samozřejmě snaží ve všech svých modelech dodržovat zhruba stejnou ergonomii, ale přece jen v závislosti na výbavě může z neznalosti nastat problém.
"Dochází k modernizaci - například otevírání víčka palivové nádrže - a funkce se různě mění. Dokonce i školitel koncernových vozů po příjezdu k čerpací stanici najednou nevěděl, kde se otevírá nádrž, přestože znal předchozí model dokonale."
A to je ten případ nouze, kdy se návod hodí a v autě se hledá. Chvíli na podrobné přečtení návodu by si určitě měli udělat ti, kteří ze starších vozů přešli na moderní vozidla, protože jak potvrzuje odborník na motory Pavel Štěrba z TUV-SUD, neznalostí nového motoru mohou zbytečně zvyšovat spotřebu svého vozu.
"Dnešní motory jsou koncipovány tak, že pokud brzdíte motorem, zavře se přívod paliva a spotřeba je nulová. Jestliže vyřadíte rychlost na neutrál, motor má určitou volnoběžnou spotřebu paliva, a proto spotřeba vozu roste."
A někdy můžete v návodu objevit věcičku, která vám hodně zvýší komfort jízdy, například elektrické otevírání oken pouze klíčem v zámku.