Zvýšené sazby mýta nahrazují páteční zákaz jízd
Jestliže jste ještě do včerejšího dne jezdili po dálnicích se starým ročním kupónem, dnes to už nezkoušejte. Pozbyl platnost. Od 1. února všechna osobní auta musejí mít roční kupón pro rok 2010. Stejně tak skončilo přechodné období u aut na 3,5 tuny, která ode dneška musejí platit mýto.
Postupně by se toto opatření mělo týkat až 70 tisíc aut, takže celkem by v mýtném systému mělo být registrováno na půl miliónů nákladních vozidel. Zároveň se dnes mění sazby za ujetý kilometr. Zvyšují se, ale zároveň i snižují. Důvody totiž nejsou ekonomické.
Změna sazeb by měla vyřešit několik let diskutovaný celoroční zákaz jízd kamiónů v pátek odpoledne. Byť předchozí vláda předložila zákon, který jej stanovoval, parlamentem neprošel. Proto současný ministr dopravy Gustav Slamečka hledal cestu, jak počet nákladních aut na pátečních silnicích omezit.
"Vyžadovalo by si to několik tisících parkovacích míst, jejichž vybudování by stálo mnoho peněz. Ministerstvo dopravy má zájem na tom, aby se minimalizoval počet dopravních nehod v období, kdy je na cestách velké množství osobních automobilů. Proto se hledal systém, který by to umožnil, ale zároveň který by nebyl investičně náročný a nestavěl by české dopravce do mimořádně nevýhodné situace v porovnání s okolními státy. Systém se našel v ekonomické motivaci," říká Gustav Slamečka.
Tedy v radikálním zvýšením sazeb mýta v pátek odpoledne. Kupodivu dopravci neprotestovali, naopak toto řešení považují za přijatelné.
"Pozitivní je skutečnost, že se nám podařilo přesvědčit téměř celou politickou scénu včetně ministerstva dopravy, že páteční zákaz jízd je v praxi skutečně nerealizovatelný a měl by velké ekonomické dopady na naše hospodářství. Z tohoto pohledu lze říct, že zvýšení mýta je určitým řešením, jak uspokojit část veřejnosti a zároveň i politického spektra," konstatuje tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Martin Špryňar.
Jak konkrétně se tedy sazby mýta změnily? "V pátek od 15. do 21. hodiny budou sazby mýtného u aut s více než dvěma nápravami zvýšeny o 50 procent, u dvounápravových aut o 25 procent," uvádí Gustav Slamečka.
Nejvyšší sazbu bude platit čtyř a vícenápravový kamión, který splňuje emisní normu EURO 2. Namísto 5 korun a 30 haléřů zaplatí v pátek odpoledne za jeden ujetý kilometr 8,10 koruny, což například při cestě z Prahy do Brna dělá navíc 560 korun. Pokud však bude zároveň jezdit i po celý týden, tato částka by se mu měla vrátit, protože v ostatní dny a hodiny se sazby snižují v průměru o 1,8 procenta. Ovšem to neplatí u všech dopravců.
"Máte-li dopravce, který jezdí pouze mezinárodní trasy a všechna auta ze západní Evropy se mu vracejí v pátek odpoledne - těchto přeprav je celá řada -, tak při zachování všech dosavadních postupů na tom bude finančně tratit. Naopak vnitrostátní doprava by měla být schopna kompenzovat páteční navýšení sazeb v ostatních dnech. Jsou tedy dopravci, kteří jsou s tímto řešením spokojeni, ale také se najdou tací, kteří nám za něj nadávají," popisuje Martin Špryňar.
Zvýšení sazeb mýta se dotkne i autobusové dopravy, takže je otázkou, jak se promítne do cen jízdenek. A hlavně, jestli skutečně dojde k přesunu přeprav do jiných časů, aby v pátek odpoledne byly silnice volnější.
"Dohodli jsme se, že to v této podobě zavedeme na první polovinu roku. Přes prázdniny, kdy bude platit zákaz stejně jako doposud, změnu vyhodnotíme a uvidíme, jak se osvědčila. Máme velmi exaktní data z mýtných bran, takže přesně budeme vědět, jestli se opatření vyplatilo nebo ne. Také budeme dále sledovat vývoj nehodovosti, abychom věděli, zda mělo efekt nebo jestli bude potřeba parametry změnit," dodává Gustav Slamečka.
Otázkou zůstává, zda i pro novou vládu je tento způsob regulace páteční dopravy přijatelný.