Zvýšení mýta omladilo vozový park
Dopravci kupují stále víc nové kamióny. Je to náznak končící krize, nebo jen důsledek zvyšování sazeb mýta? Pravděpodobnější je druhá varianta, i když s první zřejmě souvisí. Až padesátiprocentní zdražení mýta za poslední dva roky se totiž netýká nejekologičtějších nákladních aut. A mnozí dopravci si spočítali, že investice do nového kamiónu se jim vyplatí.
Jen pro srovnání, kamión se čtyřmi nápravami splňující ekologickou normu Euro 4 zaplatí za sto dálničních kilometrů 644 korun, zatímco stejný typ kamiónu ovšem s nejvyšší normou Euro 5 zaplatí jen 412 korun, na trase z Prahy do Brna tak ušetří bezmála pět set korun. V pátek odpoledne, kdy jsou speciální sazby, je tento rozdíl ještě o dvě stovky vyšší.
„Sazby jistě podpořily obnovu vozového parku dopravců. Od začátku roku je vidět, že podíl vozidel splňující normu Euro 5, jejichž motory jsou velice šetrné k životnímu prostředí, je výrazně vyšší, než byl v roce 2011. Podíl se zvyšuje v řádu desítek procent,“ říká Vojtěch Hromíř ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.
Jeho slova potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. V roce 2008 se prodalo zhruba deset tisíc nákladních aut tedy tolik, co v dalších dvou letech dohromady. Teprve až v roce 2011, tedy v prvním roce plošného zvýšení mýtných sazeb, bylo nově registrováno téměř osm tisíc kamiónů. Letos to s prodeji vypadá velmi podobně – meziročně se prodalo jen o zhruba dvě stě aut méně. Tato čísla pochopitelně ovlivňují i výběr mýta. „Pokud jezdí víc vozidel s nižší sazbou mýta, vybere se samozřejmě méně peněz,“ dodává Hromíř. Zatím to tak ovšem nevypadá.
Páteční zvýšení sazeb je podle dopravců zbytečné
Loni se díky zvýšení sazeb vybralo na mýtu o 1,5 miliardy víc než v roce 2010. Letos se měsíční výběry po dalším zdražování pohybují kolem sedmi set miliónů korun. Díky absolutním číslům z výběru mýta se však dá usuzovat, že ekonomika se pomalu zlepšuje. „V roce 2011 se výkon jednotlivých dopravců zvýšil asi o deset procent. V letošním roce to zatím vypadá tak, že výkon dopravy stagnuje a efekt zdražení se projevuje okolo deseti procent,“ konstatuje ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milan Dont.
Zastavme se ještě u pátečního odpoledne, kdy se sazby, a to pro všechny typy nákladních aut, před třemi lety zvedly až o padesát procent. Opravdu toto opatření donutilo dopravce, aby páteční odpolední silnice přenechali osobním vozům a raději nejezdili? „Toto opatření určitě funguje. Snížení intenzity nákladní dopravy v pátečním odpoledni je kolem deseti procent,“ pokračuje Dont.
Dopravci si však myslí, že toto páteční zvýšení sazeb je zbytečné. „Problémy v páteční špičce se týkají především metropole a několika málo míst s vyšší frekvencí kamiónové dopravy. V počtu desítek tisíc vozidel se pěti- nebo šestiprocentní příliš pozitivně neprojeví,“ uzavírá Vojtěch Hromíř.