Stará auta škodí nejvíc, ale nenápadně
Není pochyb o tom, že u nás jezdí stará auta a že jich není zrovna málo. Ostatně dokládají to čísla. Průměrný věk osobních aut u nás je takřka 14 let. S tím ovšem souvisí i to, co my všichni dýcháme, protože každý dobře ví, že čím starší auto, tím víc škodlivin do ovzduší vypouští. Málokdo ale už ví, kolik jich je.
V rámci zemí Evropské unie jezdí starší auta po silnicích pouze v Lotyšsku. Například na sousedním Slovensku mají auta v průměru o dva roky mladší. U nás je situace nejhorší, pokud jde o ta nejstarší auta. „Vozidel starších 20 let je přes 840 tisíc a vozidla starší 15 let tvoří 31 procent našeho vozového parku. Pokud bychom brali evropské hodnocení, kde jsou kategorie rozděleny na vozidla stará pět, deset a více let, tak počet vozidel starších deseti let tvoří přes 60 procent vozového parku,“ konstatuje hrozivý fakt Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.
Do nebe volající je pak to, že třetina dovážených ojetých aut k nám je právě ve věku okolo deseti let. Přitom právě stará auta škodí svému okolí nejvíc, a to i přesto, že najedou výrazně méně kilometrů než auta nová.
„Když jsme dělali analýzu, předpokládali jsme, že nejstarší auta bez katalyzátoru mají roční proběh kolem dvou tisíc kilometrů a auta nad 15 let kolem pěti tisíc kilometrů. V analýze dopadu na životní prostředí jsme malé proběhy kilometrů zohlednili,“ říká Tunkl.
Z této studie vypracované společností TÜV-SÜD pak vyplývá, že auta vyrobená před zavedením emisních norem vyprodukují takřka polovinu všech škodlivin.
„Vozidla bez katalyzátoru ujedou zhruba čtyři procenta z celkového proběhu všech ujetých kilometrů osobními auty, nicméně životní prostředí zatěžují nebezpečnými látkami zhruba 40 procenty,“ popisuje Tunkl.
Češi nejsou motivováni k pořízení méně škodlivých aut
V Česku na rozdíl od vyspělých zemí bohužel prakticky neexistují pobídky pro ty, kdo by chtěli stará auta vyměnit za nová nebo by uvažovali o koupi ekologických aut, která jsou většinou dražší než auta na klasická paliva.
„Pro privátní zákazníky neexistují vůbec žádné pobídky. Pro firemní zákazníky je pouze sleva v podobě silniční daně, ovšem ta je opravdu minimální. V České republice tedy neexistuje žádná pobídka, která by zvýhodňovala provoz ekologických vozidel, elektromobilů a vozů na alternativní paliva,“ vysvětluje Tunkl.
A tak pro ty, které nikdo nenutí, nebo spíš jim nedává žádnou motivaci pro pořízení modernějšího auta s nižšími emisemi, existuje jediná motivace – jejich zdraví a životy.
„Při nehodách osobních automobilů ve věku do a nad deset let je značný rozdíl. Ve starších vozech umírá dva- až třikrát víc osob než v nových. Je to dáno konstrukcí vozu a použitými bezpečnostními prvky,“ konstatuje jednoznačný argument pro novější auta Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
K tomu asi už opravdu není co dodat. Stará auta prostě ohrožují zdraví nejen těch, kteří v nich jezdí, ale i nás ostatních.